Algemene info over transformatoren:
Transformatoren of afgekort trafo’s zijn nodig wanneer er lagere werkspanningen gerealiseerd moeten worden. Sommige producten opereren bij lagere spanningen dan netspanning. Het is dus noodzakelijk ervoor te zorgen dat de juiste werkspanning wordt bereikt, dit is mogelijk met transformatoren. Deze sluit u op netspanning aan en deze transformeert de spanning naar een gewenst voltage.

Led transformator:
Een normale transformator geeft wisselspanning. LED-verlichting werkt uitsluitend op gelijkspanning, van wisselspanning gaan de leds uiteindelijk kapot. In eerste instantie lijkt de verlichting goed te werken, na een periode zal de verlichting mogelijk gaan knipperen en ledjes uitvallen. Dit kan met een ledtransformator worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij LED verlichting is een transformator noodzakelijk. Transformatoren van o.a. het topmerk MeanWell zijn vervaardigd van kwalitatief hoogwaardige componenten.
Hierdoor is een lange levensduur gegarandeerd en ligt de powerfactor boven de 0,85. Een goede voeding is bepalend voor de levensduur van een ledlamp.
Alle LEDs moeten met een stabiele voeding worden gevoed, instabiele voedingen kunnen schade veroorzaken bij de LEDs. Ze kunnen zowel staand als liggend worden gemonteerd en zijn eenvoudig te monteren door de speciale gaten voor bevestiging.