Mogen mijn buren zonder overleg leibomen planten op 50 cm van de erfgrens?

Mijn ouders kwamen vorige week thuis en ze schrokken zich een hoedje.
Er waren door de buren 4 stuks beuken leibomen vlakbij de schutting geplant van een dikke 4 meter hoog, en samen met de bamboestokken loopt het geheel 9.20 meter door.
Hierover is met mijn ouders nooit overleg geweest en het geheel stond in 2 dagen.
Er is een gesprek geweest met betreffende buren die er absoluut niets aan doen daar zij beweren dat het een haag is.

Staan mijn ouders in hun recht als ze hier een zaak van maken ?
Er is tevens sprake van licht en zicht ontneming.
De 4 bomen zijn niet meerstammig maar zijn naar mijn weten 4 bomen.
Ik zal foto’s bijvoegen.
Kunnen mijn ouders iets ondernemen?

Picture for question
4 jaar geleden
in: Tuin
103.8K
Inekez1
4 jaar geleden
Ik denk dat uw ouders er goed aan doen om de situatie vooral objectief te blijven bekijken. Het laatste wat een mens wil is een burenruzie voor de rechter. Is er werkelijk nu een probleem met te weinig licht in de tuin van uw ouders? Afhankelijk van waar de zon staat, valt er slecht tijdens een kort deel van de dag een extra strookje schaduw.
Uw ouders worden nu beperkt in hun uitzicht? Uitzicht op wat? Op de tuin en de schuur van de buren? Laat dat nou net voor de buren reden zijn om die bomen te planten! Willen ze het toch wettelijk spelen, bedenk dan ook wat er wettelijk wel zou mogen. De buren mogen wel een boom planten op 2 meter van de schutting. Voor die boom gelden dan geen enkele eisen mbt hoogte en breedte. Dergelijke bomen gaan nog meer licht en zicht ontnemen en dan kun je dan wettelijk helemaal niets tegen doen. Misschien zijn ze het beste af met een goede afspraak met de buren over het snoeiwerk. Niet hoger en breder laten worden en bamboe verwijderen zodra dat kan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In goede harmonie overleggen met de buren hoort men vaker. Prima beter een goede buur dan een verre vriend. Het feit dat er al een vruchteloos gesprek is geweest over deze veel te hoge aanplant die in een zeer korte tijd plaatsvond in afwezigheid van uw ouders doet niet vermoeden dat er nogmaals over te praten valt. Na het eerste gesprek stellen zij zich onredelijk op, willen er niets aan doen en noemen de bomen beuken leibomen, alsof deze tot de categorie haag of struik vallen.
De groene beukenboom in leivorm kun je natuurlijk beuken leiboom noemen, maar daarmee wordt het geen struik. Het is de fagus sylvatica, een bekende boomsoort in Nederland.
Of de leibomen uw uitzicht en het krijgen van zonlicht belemmeren kunnen bijkomende redenen zijn om niet blij te zijn met de plotselinge aanplant van de leibomen maar is voor een verzoek tot verwijdering niet maatgevend.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Soms is het helaas noodzakelijk dat buren die een maatregel als overlast ervaren op hun strepen gaan staan. Zelfs al zou de aanplanting van de buren onder de noemer “haag” vallen, dan nog geldt dat de erfafscheiding in de achtertuin niet hoger mag zijn dan twee meter.
Schakel een jurist in om na te gaan wat in het specifieke geval de mogelijkheden zijn.

Antwoorden (3)

Wie een boom of heester wil aanplanten, moet zich houden aan de wettelijk vastgelegde afstanden tot de erfgrens. Die afstanden zijn minimaal:

2 m voor bomen, gerekend vanaf het midden van de stam.
50 cm voor heesters en hagen lager dan 3 meter.
De afstanden en regelgeving kunnen echter wel verschillen per gemeente. Ga daarom altijd eerst na wat de regelgeving is in eigen gemeente.
Volgens jou zijn ze 4 meter,dus dit kan niet.
Toegevoegd op 19 november 2019 15:04: tekst
fremar
4 jaar geleden
Shiny220
4 jaar geleden
Dank u wel voor uw reactie.
De buren beweren echter dat het gaat om een haag.
Volgens mij zijn dit toch overduidelijk 4 stuks bomen.
Ik heb een foto bijgevoegd.
Elke boom heeft één grote kluit. Zijn het nu bomen of valt het onder een haag ?
ronron1212
4 jaar geleden
Leibomen worden geplant als ‘haag in de hoogte’ om inkijk te beperken of vanwege het decoratieve karakter. Tevens geven ze structuur in de tuin.
Nee, de buren mogen niet op 50 cm van de erfgrens bomen planten.
Echter (1) zijn het bomen en (2) wat zijn de exacte regels bij de gemeente?

** Wat doe ik als de boom of heg van mijn buren te dicht bij mijn erfgrens staat?
In de wet staat dat een boom minimaal 2 meter en een heg op minimaal 0,5 meter van de erfgrens geplant moet worden. Soms mogen bomen en planten toch dichterbij de erfgrens staan. Ga bij bezwaren eerst in gesprek met uw buren.** (bron)

1.Eerst informeren bij de gemeente wat de plaatselijk regels zijn. Waar moet buurman zich aan houden, afstand erfgrens, hoogte (hoger dan 2 meter?).
2.Ga in gesprek met de buren.
3.Gesprek met de buren niet gelukt, dan een bemiddelaar of mediator inschakelen. Samen moet daaraan vrijwillig deelgenomen worden.
4.Als de mediation niet helpt, een brief sturen met verzoek om bomen te verwijderen.
5.Als dit ook niet helpt kan je naar de rechter stappen en deze de situatie voorleggen.

N.B. Ook kan de Rijdende Rechter te hulp gevraagd worden, eveneens op vrijwillige basis van beide kanten.

Probleem hier is (bron.2) dat er *haagbeuken* bestaan, daar verwijst de buurman naar. Vraag advies van een hovenier/tuinman.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ plus ook waar
Buiten het feit of leibomen geplant worden om inkijk tegen te gaan als er geen ander alternatief is, moet rekening gehouden worden met het feit dat leibomen niet tot hagen/struiken gerekend worden maar gewoon tot bomen in het kader van de artikelen 5:37 tot en met 5:59 BW in het burenrecht. Het burenrecht in het Burgerlijk Wetboek regelt in de artikelen 5:37 tot en met 5:59 BW de bevoegdheden en verplichtingen van de eigenaren van naburige erven. Artikel 5:42 BW is een artikel in het burenrecht over de “verboden zone”.
Hiervoor geldt dus dat ze gemeten vanuit het hart van de stam tot aan de erfgrens twee meter afstand moeten hebben. Staan de leibomen binnen de zgn verboden zone dan loopt de eigenaar het risico dat er door de aangrenzende buren verwijdering wordt gevraagd.
Dat is pas anders als het publieke belang alleen maar gediend kan worden met het overtreden van deze twee meter-regel (zoals bepaald in het zogenaamde Gorsselse bomen-arrest).
Van belang is om de overtreder zo spoedig mogelijk aan te manen de overtreding op te heffen. Pas wanneer een (bij voorkeur) schriftelijke aanmaning is verzonden is de overtreder schadeplichtig. Om bewijstechnische redenen is het dan ook aan te bevelen de buren zo spoedig mogelijk schriftelijk aan te manen.
Gelden er geen uitzonderingen op de wettelijke regels van het burenrecht dan hebben de aangrenzende buren het recht op grond van artikel 5:42 BW om via een civiele procedure om verwijdering te vragen.
Alleen als buren uitdrukkelijk toestemming verlenen om de boom op de erfgrens te plaatsen, is dit toegestaan. In dat geval moet en zij rekening houden met het feit dat de bomen gezamenlijk bezit zijn geworden.
Deze regels gaan in veel gevallen niet op voor huurders van woningen.
Officiële titel: Burgerlijk Wetboek Boek 5, Zakelijke rechten
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel42
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ maar alle gekheid op een stokje, wij hebben dezelfde leibomen (wel in overleg
met de buren) geplaatst. Het is wel heel mooi, vooral in het voorjaar en zomer.
De stam wordt dikker, maar het groen niet. Dat leid je om de horizontale stokken en snoei je.
Ik begrijp dat ze zich rot geschrokken zijn. Maar vinden ze het echt niet mooi?
Neemt nogmaals niet weg dat het onfatsoenlijk is hoor.
Succes
Shiny220
4 jaar geleden
Dank je wel voor alle reacties
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
( minimaal 10 karakters ) Dikke +