Wat helpt nu echt tegen een groene vijver?

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vijver is een beetje groen.Het water is heel helder maar aan de wanden en de bodem is het wat groen.Ik heb er wat voor gekocht maar zie geen resultaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.8K

Het beste antwoord

Dit is een zeer veel voorkomend probleem dat zeker met geduld is op te lossen.
Door een beetje overschot aan voedingsstoffen, gaan algjes groeien op wanden, slangen pompen enz.
Door een groot overschot aan voeding, wordt je water groen door zweefalgen, maar daar heb je dus geen last van.
Voeding in het water krijg je door , leidingwater, bijvullen, vissenpoep, stof dat er in waait, rottende waterplanten, blad van de bomen enz.
Het biologische evenwicht van een vijver is dat de vraag naar voeding, door planten, bacterién en slakken, groter is dan het aanbod aan voedsel.
Er ontstaat dan voedselarm water.
Een nieuwe vijver heeft 3 jaar nodig voordat het water optimaal is, mits er voldoende getest en aangevuld wordt.
Echter in vrijwel alle vijvers zijn de wanden begroeid met algen en dat is heel gunstig!!!!
Algen zuiveren het water en geven zuurstof!!!
Er iets voor ingooien om het schoon te krijgen is dus niet verstandig!!!
helpt ook niet en is eigenlijk gewoon zwendel!!!
Ook het plaatsen van een U.V. lamp is voor dit soort algen volkomen onzin!
Een U.V. lamp, doodt alleen maar Zweefalgen die in het water langs de lamp komen en niet de algen die vast zitten, dus ook geen draadalgen!!

Wat nu te doen, je water testen op de hardheid.
Is die te laag, dan kalk( zeewierkalk) toevoegen of G.H. plus.
Zijn de waarde goed, dan lekker zo laten, algen horen in de natuur en zijn erg nuttig!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je water groen is dan is dé oplossing een uv-systeem op je filtersysteem koppelen. Zijn je wanden groen dan is het draadalg maar dat is moelijk te beperken. Probeer je vissen niet te overvoeren en hou de bodem van je vijver vrij van slib. Daarnaast kan je voor meer planten zorgen in je vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hozelock pomp en filterbak met uv lamp werkt perfect maar kost wel 200 euro. Maar dat is het wel waard gaat jarenlang mee .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou flink wat zuurstofplanten toevoegen. Relatief goedkope oplossing. Een uv lamp dood ook goede bacteriën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een vijver hebben planten het goed voor elkaar, ze hebben licht, voedsel en water. Planten zijn groen, dus het is vechten tegen de bierkaai. Je kunt wel sturen in de planten die je in de vijver krijgt. Als je moet voeren of gaat bemesten gaat het mis en krijg je algen. Ook in nieuwe vijvers krijg je draadalgen, daar is niets mis mee.

Eigenlijk is het vrij simpel, weinig voedsel en meststoffen in het water, dus geen of nauwelijks vissen in de vijver doen. Vijvers worden altijd groen, maar je kunt zelf bepalen of je mooie waterplanten krijgt, een groene soep of een high tech installatie waar je kapitalen spendeert om elke keer weer elk algje af te doden.

Maak je niet druk om het gebrek aan vissen, als je langs een natuurvijver zit, zie je vanaf het voorjaar tot november libellen, salamanders, salamanderlarven, kikkerlarven en kikkers. Als je waterplanten uit de vrije natuur haalt zal je waarschijnlijk ook wel wat stekelbaarsjes krijgen of misschien vetjes, dat is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje groen hoort wel bij een vijver, komt ook door zonlicht, je kunt een aantal algeneters in je vijver zetten, deze voeden zich met oa algen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissen die algen in de vijver eten bestaan niet, ten onrechte worden hier nog wel eens grondels voor verkocht onder de naam algeneters.
Zorg dat er minder zonlicht in de vijver komt, dat scheelt al een heel stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een stokje kun je de algen oprollen, zo verwijder je ze uit je vijver. Dat is al een groot begin van een heldere vijver.