In mijn tuin zitten een paar merels, lichtbruin (vrouwtjes?), met een opvallend lichter kopje. Nooit eerder gezien. Iemand die er meer over weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet helemaal duidelijk wat je wilt weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.....Misschien is het een bijzondere merel soort of zo? Ik heb al eens jonge merels gezien, maar dus nog nooit met zo'n opmerkelijk lichter kopje. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal zijn merels erg honkvast.
Als je regelmatig oplet, herken je de individuen.
zo hebben wij al jaren een merelman met 1 witte veer op zijn vleugel. Dus dat je ze nooit eerder hebt gezien, betekend dat ze nieuw aan zijn komen vliegen, of dat ze pas sinds kort een ander verenkleed hebben. Interessant. het kan best zijn dat deze merels ook zo'n variatie hebben.
jonge merels zou kunnen, maar denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, over jonge merels denk ik ook nog steeds.... Maar dan hebben ze wel een bijzonder kopje en vraag me af of dat ook zo blijft als ze volwassen zijn. De natuur lijkt wel een beetje in de war. Zo hebben wij ook nog steeds kikkervisjes in onze 'vijver'. Zouden ze nog volwassen (kunnen) worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat de vraag na een week sluit
zou graag willen weten of ze volgend jaar nog steeds zo'n kopje hebben.

Antwoorden (2)

Dit zouden ook lijsters kunnen zijn,
Die zijn lichter van kleur en ze zijn gespikkeld. Luister ook eens naar hun gezang (als dat lukt), dit klinkt nl ook anders. Zelf heb ik ze ook sinds kort in de tuin ontdekt en bij mijn ouders zijn ook spontaan op komen duiken. Google maar eens naar afbeeldingen van lijsters, misschien herken je ze als jou ( merels ).
Suc6 verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn geen merels. Merels zijn altijd zwart met een felgele snavel (mannetje) of bruin met een lichtere keel(vrouwtje). Het is mogelijk dat je zanglijsters (Turdus philomelos) in je tuin hebt. De bovenzijde is lichtbruin en de borst is wit met zwarte vlekken in de vorm van een pijlpunt. Onder de keel zijn de borstveren geelbeige gekleurd.

Ze hebben een witte oogring, misschien bedoel je dat? Mannetje en vrouwtje hebben eenzelfde verenkleed.
De meeste zanglijsters trekken weg maar overwinteren toch in kleine aantallen. Ze eten roodkruimels, appels/peren, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen en gekookte aardappelen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevallig foto's gevonden van de 'bruine lijster'. Misschien waren dàt wel de vogels die je in je tuin hebt gezien. Ze hebben een opvallend lichter kopje en lijken op een vrouwtjesmerel. Hieronder de foto's:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ook een fan van de 'oude' (echte) Siska!? Maar enfin, ik weet het echt niet met die vogels. Het lichtere deel van de kop leek uit dunnere, donsachtige veertjes te bestaan. Maar nogmaals, ik heb eerder en vaker jonge merels gezien, maar nimmer met zo'n opvallend lichtere kop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amai, een boeiende website hebt ge!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je toevallig ook of 'Kaat en Co' op DVD verkrijgbaar is...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, fan van Siska ;) daar haalde ik mijn inspiratie voor mijn nickname. Bedankt voor het complimentje i.v.m. mijn website :) Kaat en Co op DVD? Ik heb even gezocht op internet, maar niets gevonden. Maar misschien weten anderen het wel. Een idee voor je volgende vraag op GoeieVraag misschien? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb die vraag over Kaat en Co al eens gesteld: Zonder resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de mooie foto's, maar helaas, de vogels die ik zag hadden toch echt een egaal bruine kleur.....