Als het stankslot van je douche lek is, waar blijft dat water dan?

heb sinds een tijd last van een penetrante rioollucht uit het doucheputje.
zoeken op gv geeft aan dat het stankslot waarschijnlijk lek is, maar zou ik dan geen lekkage in het vertrek onder de douche moeten hebben?

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Wonen
28K

Het beste antwoord

Veel stankafsluiters van doucheputjes zijn niet meer dan een eenvoudig dekseltje dat ervoor zorgt dat er geen lucht vanuit de afvoerbuis direct naar buiten kan. Er zit dan een beetje water in een gootje rondom de afvoerbuis.
Je zou dus even kunnen controleren of het dekseltje nog helemaal heel is. Als die stuk is, dan heb je geen lekkage van water, maar alleen van stanklucht.

Als het dekseltje wel heel is, dan kun je controleren of er wel water blijft staan in het gootje rondom de afvoerbuis. Dan kun je zo zien als je het dekseltje weghaalt. Als daar geen water in blijft staan, is hij inderdaad lek, en verdwijnt het water ergens in de vloer van je badkamer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er moet water in de buitenste ring blijven staan.
Plaatje bij antwoord
bamibal
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
zo'n dekseltje heb ik niet meer, want ik heb er nu een afvoerpijp van een kunststof hoekbad op aangesloten.
dit ging echter jarenlang goed, heb pas sinds een paar maanden af en aan last?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus kan het ook tussen het bad en het putje zitten?
Rieneke1
11 jaar geleden
de binnenste ring bleek kapot; ik krijg een nieuw putje!

Andere antwoorden (3)

Die lekkage is gedeeltelijk afhankelijk van de bouwmaterialen van het huis. Wij hebben ook lekkage gehad bij de douche, maar dat duurde wel even tot we erachterkwamen, omdat het water door de muur weg stroomde en dus niet in het vertrek eronder uit het plafond kwam druppen. Maar als het stankslot lek is, dan moet dat water inderdaad ergens heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het stankslot stuk zou zijn, heb je lekkage, het water moet toch ergens heen. Daarom geloof ik niet dat het stuk is, maar dat het slot zelf verontreinigd is.

Probeer er eens in te peuren met een stuk ijzerdraad of zoiets, waarschijnlijk zit er ergens een kluwentje haar, of andere ongerechtigheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
mwah, hij loopt wel door als een tierelier :s
en het is puur riool wat ik ruik.
Een stankslot, kan eigenlijk niet lek raken.
Het is een los bakje/ ringetje of hoe dat dan ook heet.
Als je afvoer lek zou zijn, dus onder je stankafsluiter, dan heb je lekkage, maar ook dan moet je stankslot goed blijven werken.
Blijft over: als er water door je putje/ afvoer heen loopt, neem dat water in de afvoer, een bepaalde ruimte in, mogelijk loopt het ergens niet voldoende snel weg en duwt het de lucht omhoog, door het stankslot heen.

Heb je ook stank bij het doortrekken van je WC, dan zit er ergens een prop vuil in het rioolafvoer, ook dan duwt het water de lucht naar boven.

Blijft het bakje van je putje vol water staan, dan is dat het probleem en heb je alleen stankoverlast als er water in loopt.

Staat je bakje van het putje zonder water, dan loopt dat leeg/ hevelen, dan heb je ook stank overlast, als er GEEN water in loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ik wel aan gedacht, maar dan zou ze aanzienlijk minder zijn gaan douchen, omdat het er voor geen probleem was, ze heeft het "sinds een tijdje".
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, er gaat water zat doorheen; in de ochtend een douche, en in de avond een bad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus droogt je putje nooit op.
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, idd.
wist niet dat het putje het stankslot is.
nou ja, loodgieter komt zo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie de zeer duidelijk foto bij het antwoord bij bamibal, daar zie je het bakje met water en die ender gaat er op zijn kop op, dat is dus de stankafsluiter.
Staat er water in het bakje, dan wordt de rioollucht ophoog geperst, door de stankafsluiter heen en daar lijkt jouw probleem ook op.
Dan zit het probleem wat verder in de afvoer ;-((
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die ender= die ander