Welk soort metaal (aluminium etc.) kan gebogen worden?

Voor een schoolproject zijn we een mobielhouder aan het ontwikkelen en willen weten welk materiaal gebruikt wordt voor de zogenaamde zwanenhals? We dachten zelf aan een soort aluminium maar willen dit graag bevestigt hebben.

Wie kan hierop een antwoord geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

Als je een zwanenhals wilt maken die langdurig en veelvuldig buigbaar moet zijn, heb je iets meer nodig dan alleen buigbaar metaal. Aluminium is namelijk wel buigbaar, maar na een aantal keren buigen treedt metaalmoeheid op, er ontstaan scheurtjes, waarna het op een gegeven moment afknapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi gast125066,

aluminium is er in vele soorten, van zacht buigzaam folie tot stevige ladders en lantaarnpalen. het verschil zit in de toevoegingen (legeringen)

moet die zwanenhals één vaste vorm zijn, of moet die soepel kunnen bewegen?

als het een vaste vorm moet zijn, zou ik plastic plaat gebruiken, warm stoken (met een föhn) en moduleren naar de gewenste vorm. doe wel ovenwanten aan, want anders krijg je blaren

moet het beweegbaar zijn/blijven, dan moet je eens kijken naar de uit ringen opgebouwde slangen, buizen
zoals die waaraan de kop van schemerlampen zit gemonteerd, of die beweegbare buizen waarmee koelvloeistof op boormachines, draaibanken, freesbanken op het snijvlak wordt gespoten.

tsja, op school zal mogelijk iemand uit het voorgaande leerjaar ook een vergelijkbare opdracht hebben gekregen.
vraag het aan iemand uit de klas boven jouw.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Gast,
Wanneer de steun star is en dus niet hoeft te kunnen bewegen, is aluminium strip een gemakkelijk te bewerken materiaal.
Wanneer de steun moet kunnen bewegen, kun je het best de al eerder besproken de uit metalen ringen opgebouwde "slang" nemen zoals men die bij o.a. schemerlampen gebruikt.
Wanneer het beweegbaar moet zijn, kun je ook verschillende stukjes metalen strip gebruiken en deze d.m.v. boutverbindingen laten scharnieren.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

M.vr.gr. Paul