Mag je ook soda in de wc gooien ipv zout, om te komen dat deze bevriest?

Om te voorkomen dat je wcpot en leiding bevriest wordt aangeraden om na afsluiten, aftappen en doorblazen van leidingen in een huisje waar je in de winter niet veel bent, een hand zout in de wc pot te gooien. Toevallig heb ik nu onvoldoende, maar wel soda. Kan dat ook of is het schadelijk voor het glazuur of de riolering?

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat dus vooral om de wc pot. Natuurlijk schep ik zoveel mogelijk leeg, maar je kunt niet overal bij. Zout wordt al jaren geadviseerd, maar ja dat is nu net op, vandaar dat ik me afvraag of soda ook kan.
Of is het überhaupt niet nodig?

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat dus vooral om de wc pot. Natuurlijk schep ik zoveel mogelijk leeg, maar je kunt niet overal bij. Zout wordt al jaren geadviseerd, maar ja dat is nu net op, vandaar dat ik me afvraag of soda ook kan.
Of is het überhaupt niet nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leidingen die leeg zijn vriezen niet kapot. In die zin is er geen nut om er zout oid in te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, das natuurlijk waar:-) Stelt gerust.. lege leidingen bevriezen niet. Maar hoe zit t met het onderste deel van de wc, daar waar je niet meer bij kunt?

Het beste antwoord

Elke stof die in water oplost heeft hetzelfde vriespuntverlagende effect per mol. Per gewichtseenheid is soda dus wat minder effectief, maar verder is het geen probleem.