In onze wijk in Etten-Leur hebben bijna alle straten de naam van een muziekinstrument. Een van die namen is "Prealle". Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Op deze website http://www.veit.nl/203731-wat-is-een-prealle staat, naast een heleboel andere dingen, het volgende:

Lous van der Weegen-Palmen van de Heemkundekring
Etten-Leur geeft deze oplossing:

In het jubileumboek dat de heemkundekring ter gelegenheid van haar 50 jarig jubileum heeft uitgegeven "Een aalscholver boven Zwermlaken, de straatnamen van Etten-Leur" staat de volgende verklaring voor deze straatnaam:

In de Franse tijd had "Le Commandant Imperiale", kortweg l'Imperiale (de Keizerlijke) onderdak in een boerderij in dit gebied. Deze grond, gelegen achter de Bisschopsmolenstraat nr. 96, heeft sindsdien deze naam gedragen. In de volksmond zou die naam verbasterd zijn tot "Prialle" of "Prealle".

In 1973 heette deze geplande straat nog Spinetstraat. In verband met het toponiem werd de naam "Prealle" aangehouden. De Spinetstraat is in 1975 alsnog opgenomen in het definitieve plan Grauwe Polder II.

Geen enkele binding met muziek dus.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik vond ook nog deze website: http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/grauwe-polder-meer-kleur-dan-naam-doet-vermoeden-1.558384 met de volgende tekst:

"Grauwe Polder: meer kleur dan naam doet vermoeden

28 maart 2009 Laatste update: 28 maart, 08:49

Een Prealle is géén muziekinstrument. Toch ligt de straat in het hart van de Grauwe Polder, waar de straten bijvoorbeeld Paukeslag, Bazuinlaan, Harpdreef of Beiaard heten. De basisscholen 'luisteren' er naar de namen 't Carillon, De Bombardon, Klankhof en Troubadour.

De ouderensociëteit heet weer De Panfluit en het wijkcentrum De Gong.

De Prealle ligt naast dat centrum en de onlangs uitgebreide supermarkt. Voor die uitbreiding zijn enkele winkeltjes en een fritestent geweken. Het is een komen en gaan van automobilisten en fietsers bij super en wijkcentrum.

In de Franse Tijd (1795-1813) heeft 'Le Commandant Impériale' onderdak gevonden in een boerderij in de buurt. De volksmond heeft het 'keizerlijk baasje' in de loop van de tijd verbasterd tot Prealle. En nu ligt de naar hem vernoemde straat dus als een vreemde eend te midden van de 'muzieklanen en -dreven' in De Grauwe Polder, die in de jaren zeventig is opgetrokken."

Op de website gaat de tekst nog verder, maar deze is te lang om helemaal in dit antwoord te kopiëren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben erg onder de indruk. Hartstikke bedankt!!