Hoe wordt het oppervlak van een appartement berekend? En is dat anders dan bij een eengezinshuis?

Ik keek laatst bij een appartement waarvan de oppervlakte volgens Funda 70m2 was. Als ik dat vergelijk met een huis dat volgens Funda 105m2 is lijkt dat appartement veel kleiner. Worden die anders gemeten?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb beide woningen in het echt gezien, het komt dus niet door de foto's.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
7.7K

Antwoorden (5)

Naar mijn weten wordt het "woon" oppervlakte altijd hetzelfde gemeten. Het kan echter zijn, dat ze bij het appartement ook balkons en zolders meerekenen, die dus eigenlijk geen 'woon' oppervlak zijn.

Ik heb een appartement waarvan het zogenaamde "woon" oppervlak in zijn totaliteit werd aangeduid. Hierbij hoort dus een zolder (ik woon op de bovenste verdieping) die zowat de helft van dit oppervlak beslaat, waar ik dus niet kan "wonen" om het maar even zo te zeggen. Ik kan er niet eens een slaapkamer van maken bijvoorbeeld.

Maar de vloer oppervlakte wordt natuurlijk overal hetzelfde gemeten. Of je er inderdaad een woonoppervlakte aan hebt, is een tweede. Vaak wordt bij eengezinswoningen ook de tuin meegerekend of de grond om het huis.

Althans, zo denk ik dat het werkt, maar als er iemand is die mij wil en kan corrigeren, hoor ik het ook graag! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt allebei hetzelfde berekend. In beginsel gewoon de lengte maal de breedte (bij een vierkante/rechthoekige kamer). Het is alleen wel zo dat een appartement van 70 vierkante meter ruwweg een derde kleiner is dan een huis van 105 vierkante meter. Dus het is gewoon een stuk kleiner. Eventueel kan een inpandig, afgesloten balkon ook nog tot de woonruimte gerekend worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen - van mij hoor, maar dat het kleiner was begrepen we al wel. Het lijkt echter meer kleiner dan op basis van de maten te verwachten.
Bij huizen word als woonoppervlak woonkamer, keuken, slaapkamers, badkamer, zolder, hal, overloop, toiletten en studeerkamers enz gerekend. Een eengezinswoning heeft uiteraard meerdere verdiepingen. Deze oppervlaktes worden allemaal bij elkaar opgeteld als woonruimte. Een appartement is vaak in zijn geheel gelijkvloers. Zo is het dus heel goed mogelijk dat een appartement meer grondoppervlakte inneemt dan een eengezinswoning maar qua woonoppervlakte ver onder de eengezinswoning blijft steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het oppervlak wordt hetzelfde gemeten.

Maar niet alle huizen worden hetzelfde gefotografeerd!

Ik denk dat jij verschil ziet, niet zozeer in de grootte van de kamers.
Ik denk dat het verschil 'm daar in zit dat veel huizen tegenwoordig gefotografeerd worden met een groothoeklens.
Dan lijkt een kamer twee keer zo groot.

En misschien is die groothoeklens niet bij dat appartement gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, beide woningen in het echt gezien.
Ze horen op dezelfde manier gemeten te worden, maar de waardes die op makelaarssites vermeld staan, zijn niet altijd even nauwkeurig. Zo mag b.v. een zolder lager dan 1.50m. niet meegerekend worden in het woonoppervlak. Soms wordt er ook gesjoemeld met breedten van woonkamers.

Als je bij bezichtiging het idee gekregen hebt dat het appartement veel kleiner is, zou dat ook kunnen liggen aan 'verrommeling' en kleurgebruik. Een strak aangeklede, lichte ruimte lijkt altijd veel groter dan een rustiek aangeklede ruimte met veel meubeltjes en b.v. een donkerrode muur. Schijn bedriegt.

Als je het echt zeker wil weten, zou je een (laser)meetapparaatje mee moeten nemen of taxatierapporten moeten opvragen. Want aan de afmetingen op de site van de makelaar kun je geen rechten ontlenen.