Hallo, Ik ben inwonend bij mijn vriend. Het huis is van mijn vriend maar zijn ex partner staat er nog bij. Kan zij wat verhalen op mij?

Wij zouden het huis overnemen maar nog niet rond gekregen. Ze betaalt hier niks mee. En is uitgeschreven alleen op de koopnaam staat het nog. Kan zij van de belasting of iets op mij verhalen ? Of bij mijn vriend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Antwoorden (3)

Als de scheiding en de verdeling nog niet rond is heeft ze recht op hypotheekrente aftrek en moet ze mee betalen aan de hypotheek. Als de hypotheek nog op beide namen staat is de echtscheiding niet of nog niet goed geregeld. Je vriend moet namelijk dan nog een hypotheek aanvragen en zijn vriendin afkopen als er overwaarde in het huis zit.
ronron1212
11 jaar geleden
Jijzelf bent op geen enkele manier direct (zie ook laatste alinea) betrokken bij (juridische) zaken tussen je vriend en zijn ex partner.
Maar dit hoeft niet te gelden voor je vriend.

Want heel belangrijk is of het huis inderdaad alleen (juridische) eigendom van je vriend is dan heeft een ex partner op die grond meestal weinig of niets te vorderen.

Maar dit hangt helemaal af van door je vriend met zijn ex partner gemaakte afspraken, die voor bewijsvoering wel schriftelijk dienen te zijn vastgelegd. Daarbij ga ik er ook nog van uit dat er geen samenlevingscontract tussen hen beiden is opgemaakt of een schuldbekentenis (dat de een bijvoorbeeld geld heeft geleend aan de ander).

Maar hoe dan ook er zal bij beëindiging van een samenwoning in ieder geval altijd sprake zijn van verdeling van alle goederen en zaken (zoals belastingaanslagen) e.d.

Je kunt er wel feitelijk bij betrokken raken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het verdelen van spullen. De bank waar je op zit of de tv waar je naar hebt zitten kijken kan ineens verdwijnen omdat die eigendom is van de ex partner.

Toegevoegd na 6 minuten:
Omdat je opmerkt: Het huis is van mijn vriend maar zijn ex partner staat er nog bij, denk ik dat je bedoelt dat ze samen juridisch eigenaar zijn.

Is dit zo dan dient de afwikkeling via de notaris te lopen. Is je vriend alleen juridisch eigenaar dan kunnen ze alles onderling regelen.
11 jaar geleden
Inwonend hou alleen in dat je daar staat geregistreerd voor je post enzovoort. Het huis staat op de ex vrouw haar naam. Daar heb jij niets mee te maken. Het enigste wat zei kan doen ik zeggen dat zij jou niet in (deels) haar woning wil hebben. Dan kan zij een rechtzaak beginnen. Maar ze kan niets over de kosten van het huis op jou verhalen.