Hoe verzorg je een Medinilla Magnefica het beste?

Ik heb twee Medinilla magnefica's. Ze staan allebei prachtig in bloei. Maar hoe verzorg je die plant nou het beste? Ik krijg hier tegenstrijdige antwoorden op. Op internet vind ik ook geen eenduidig antwoord.

Toegevoegd na 2 minuten:
By the way: ik geef ze 1x per week een scheutje lauw water en om de week doe ik wat voeding in het water. Ik heb altijd geleerd dat je planten beter te weinig dan te veel water kunt geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

da's nogal makkelijk gevonden hoor... even googlen... en hopla...
Deze kamerplant heeft immense bloempluimen waarvan elke toeschouwer onder de indruk is. De Medinilla's bloeien vanaf het voorjaar tot een flink eind in de zomer. Spijtig genoeg is het geen eenvoudige tante qua onderhoud en verzorging. Het is een fraaie woonplant van de Melastomataceae (familie) die afkomstig is uit de Filipijnen waar deze makkelijk anderhalve meter hoog wordt. Daar leven ze als epifyten = leven op andere planten zonder er voedsel van te onttrekken (zoals parasieten wel doen). Ze onttrekken het nodige vocht uit de lucht. Het is dan ook een kamerplant die de nodige verzorging, hoge luchtvochtigheid en warmte vraagt. De Medinilla gedijt best op warme plaatsen met een hoge luchtvochtigheid zoals een warme kas, serre, veranda,... maar kan tijdens de bloeiperiode wel voor enkele maanden naar de huiskamer verhuizen.
De tot 35 cm lange bloemtrossen bestaan uit honderden roze bloemetjes die in kransen staan. De bloemen
worden beschermd door de grote roze schutbladeren. Naarmate de bloemen zich openen richten ook de schutbladeren zich op zodat de bloemen beter te zien zijn.
De uitgebloeide oude bloemen kun je best voorzichtig verwijderen. Na de bloei zullen er zich nieuwe bladeren vormen. Trouwens vallen ook de ovale bladeren van de Medinilla op. Ze zijn donkergroen, glanzend en tot 30 cm lang.

De ideale kamertemperatuur voor de Medinilla magnifica is 17 tot 22 ºC en dat op een lichtrijke standplaats. Gedurende de wintermaanden verdraagt de plant direct zonlicht. In de andere seizoenen is veel licht ook belangrijk maar kan de zon te hevig zijn en zou direct zonlicht de plant kunnen verbranden.
Watergift: deze kamerplant verkiest kalkarm, onthard water. De plant staat niet graag met de voeten in het water. Zorg voor voldoende afwateringsgaten en geef met mate water.
Voeding: tijdens het bloeiseizoen wekelijks vloeibare meststof mee geven met de watergift. Na de bloei geleidelijk aan minder water en voedsel geven zodat de plant vanaf november in rust kan gaan.