Hoe lang gaat een inductiekookplaat mee?

Onze eerste inductiekookplaat ging na 5 jaar kapot en we hebben toen een nieuwe aangeschaft. Nu is onze tweede kookplaat 5 jaar oud en is vandaag ook kapot gegaan. En dan bedoel ik geen barst in het glas, maar de kookplaat doet niets meer. Is ook niet meer te repareren heb ik mij laten vertellen.... Hebben wij nu gewoon pech of gaan die dingen niet langer mee??

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik vraag dus geen mening over het inductiekoken in het algemeen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
22.9K

Het beste antwoord

Een inductiekookplaat gaat in principe onbeperkt mee.
Ze werken heel eenvoudig, de 230VAC wordt gelijkgericht en hoogfrequent via een ferrietconstructies en 10volt per winding gekoppeld op de bodem van de pan.
Daar loopt dan een stroom van ongeveer 150(!) ampere
doorheen.
Problemen ontstaan wanneer de koppeling van het electromagnetisch fveld op de pan niet goed is.
Doorgaans nemen voelers waar of de pan dik genoeg is en of hij niet te heet wordt.
Als die detectors kapot gaan, raakt de triac die de HV voor de inductiekookplaat levert, overbelast.
Dan kunnen ook de fluxgeleiders en de spoel zelf kapot gaan, maar dat hoeft niet.
Meestal gaat alleen de triac kapot en die is te vervangen.
Wel moeten ook de detectoren getest en desnoods vervangen worden.
Het is onzin dat een inductiekookplaat nooit gerepareerd kan worden.
De onderdelen zijn niet duur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat ze dan 5 jaar meegaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 jaar lijkt me relatief kort, alleen al als je de prijzen ziet van inductie zou je mogen verwachten dat de levensduur het dubbele zou moeten zijn, ik heb nooit inductie gehad wel keramisch en daar wordt nog steeds op gekookt, al woon ik er zelf niet meer en dat is zeker al 9 jaar, mijn voorkeur is GAS maar dat is natuurlijk niet een antwoord op je vraag..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal nadelen van de nieuwe techniek.
Ik ben helemaal geen voorstander van electrisch koken,omdat er veel te veel aan stuk kan gaan.
Neem maar gewoon een gasfornuis,daar kan bijna helemaal niks stuk aan.
Moderne machines worden gewoon gemaakt met een bepaalde levensduur,want daar draait de hele economie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij plusje hoor, ik snap die min niet helemaal.
40 jaar.
Mijn vorige inductiekookplaat was gebroken, de glasplaat, doordat ik een fles wijn uit mijn handen liet vallen. Ik heb sinds 10 jaar een nieuwe met een inductie wok (inbouw). Werkelijk fantastisch. Ik ken niemand wiens inductiekookplaat normaal kapot is gegaan. Ik ken wel iemand die mijn kapotte inductiekookplaat heeft gerepareerd met glaslijm en daar nu al weer 10 jaar op kookt.
Het Paleis op de dam heeft een hele batterij inductiewokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gemiddeld een jaar of 12.