Heeft iemand tips voor het op jezelf wonen?

Ik twijfel zwaar over of ik nu op mijzelf moet gaan wonen of niet. Waarschijnlijk zou het me helpen als ik ook beter weet wat me dan te wachten staat > wie heeft er tips?

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn ouders zullen huur betalen tot 250 euro per maand. Zelf geef ik vrijwel geen geld uit aan kleding, dus heb inmiddels vrij veel gespaard

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Antwoorden (14)

Je moet toch een keer, dus wat maakt het uit?
Als het financieel haalbaar is zou ik het direct doen!
Tuurlijk stoot je zo af en toe een keer je hoofd, maar je wordt er onafhankelijk en zelfstandig van!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik dacht alleen dat je iets ouder was dan 17, in dat geval zou ik minimaal wachten tot mn 18e jaar, maar liever nog een jaartje langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je op kamers, of echt zelfstandig een huis huren/kopen ??
ik zou eerst berekenen of je het kan betalen.
en hou er rekening mee dat je alles zelf moet doen. de boodschappen,koken, verzekeringen enzo moet je ook hebben.

kijk of je huursubsidie kan krijgen en dat soort dingen.
je bent 17 dus echt veel zal je wel niet nog verdienen
14 jaar geleden
Hou er rekening mee dat:

- De maand altijd langer mee gaat dan je geld
- De was, de boodschappen, het stofzuigen en het koken niet meer spontaan gebeuren
- Er niemand is die zegt: Tijd om te slapen; Waar was je vannacht en zou je niet eens .... gaan doen.
- Zondagochtenden stil zijn als je alleen wakker wordt

Mijn grootste bezwaar tegen aop me zelf gaan wonen was de eerste maanden het alleen zijn in de weekenden, tenzij je mensen uitnodigt/bezoekt & het elke keer weer wat te koken moeten bedenken.

Het grootste voordeel: Je bepaalt alles helemaal zelf. Thuiskomen, weggaan, etenstijd.. Alles

Toegevoegd na 28 minuten:
Je bent nu 17 jaar oud. Dezelfde leeftijd als ik had toen ik uit huis vertrok om te gaan studeren. Dat was af en toe even bikkelen, maar met goede afspraken met je ouder over financiele steun, en een bijbaantje in de avond / weekenden wel te doen. Ik ken jouw situatie niet (Studeren / werken?) maar laat je niet te snel afschrikken. Als je op kamer wilt, kan je natuurlijk eens een keer kijken of je een paar weken een kamer van een studerende vriend / vriendin kan bewonen, bv tijdens de zomervakantie. Dan krijg je een beetje een idee van wat je te wachten staat,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Financieel zou het je erg tegen gaan vallen, mogelijk beter een paar jaar wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg eerst dat je voldoende financiële middelen hebt (huur gas water licht telefoon verzekeringen afvalstoffenheffing etc eten kleding etc.) Kijk wat je mee kunt nemen van thuis (bed meubels) en hoe de verhouding dan thuis gaat liggen. Kun je je was nog brengen of is het eenmaal eruit dan helemaal op jezelf, dan is een kamer wel erg weinig leefruimte. Op jezelf wonen heeft als voordeel dat je vrijheid hebt en als nadeel dat je overal zelf voor moet zorgen, eten schoonmaak en er tegen moet kunnen dat je soms alleen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een lijstje met wat alles gaat kosten per maand zoals boodschappen (zorg)verzekeringen electra gas water huur telefoon div abonementen auto kleding enz..
dat zijn dus maandelijkse terug kerende kosten.
als je dat op een rijtje hebt staan kun je zien wat je overhoud per maand.
om daarmee van het leven te genieten.
en kijk even op deze site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met die info kan je alle richtingen uit : financieel ok dus geen obstakel maar is het om je zelfstandigheid te manifesteren aan je zelf? Dan kan hier ook een ja op geantwoord worden als het een stap voorwaarts is in het leven. Anders zijn de overwegingen dat je ouders mss ook je enorm zullen missen. De praktische dingen als wassen, koken, kuisen en opruimen zijn nu eenmaal bezigheidsterapien die ik in min of meerderemate bezwarend vond. De symbolische vrijheid en verantwoordelijkheid van "op eigen benen" staan is natuurlijk uitdagend en kan heel verrijkend zijn. Het is dezlfde stap van school naar universiteit maar op een hoger niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je twijfelt zou ik het nog niet doen.
Je bent nog erg jong. Je kunt de rest van je leven nog op jezelf wonen en alle verantwoordelijkheid dragen. Neem van mij aan, dat dat zwaarder is dan je denkt.
Ga het pas doen als je helemaal zeker bent en financieel onafhankelijk van je ouders (dus een betaalde baan hebt, of een paar miljoen op je spaarrekening...). Of in het ergste geval als het niet anders kan. Maar zolang je de keuze hebt en je twijfelt: NIET DOEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, dat is wel heel erg doemdenken. Het is niet alsof haar ouders haar meteen laten vallen als een baksteen, dat blijkt al wel uit het feit dat ze bereid zijn bij te dragen aan de huur. Zolang ze thuis nog welkom is voor de maaltijd, eventueel de weekenden, en in het ergste geval om weer thuis te gaan wonen, gebeuren er heus geen verschrikkelijke rampen. Zolang ze niet bang is om hulp te vragen wanneer ze die nodig heeft, komt het best goed.
Ga het doen, je moet toch ooit, dus steeds uitstellen werkt niet altijd...

En doe het, je kunt pas een probleem oplossen als het er is, niet eerder... EN je komt pas problemen tegen als je er mee geconfronteerd wordt...

Dus gewoon doen en los elk probleem op als je er werkelijk tegen aan loopt...
Zo zijn er voorzieningen die je moet afsluiten, gas/water en licht, internet... Dan de noodzakelijke zaken om te wonen, maar laat dat groeien, neem desnoods sinaasappelkistjes en neem niet meer dan nodig... Heb je wel een bank nodig om languit op te liggen?...
Koelkast, fornuis, kastjes, gordijnen, muurverf of behangen, lampen schakelaars, wellicht... Dat zijn zo;n beetje de noodzakelijke dingen... Stereo, computer en tv, ook...

En ga ervoor, pas als je alleen woont kun je zelfstandig worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ben je in je studie? Als je in mei eindexamen gaat doen is het waarschijnlijk handig om dat af te wachten, je hebt dan genoeg om je tijd aan te besteden.

Op jezelf wonen is minder lastig dan het lijkt. Natuurlijk moet je afwassen, stofzuigen dweilen, de plinten stoffen en de deurklink schoonmaken. Maar dat is allemaal geen rocket science en kan iedereen wel. Het grootste probleem zal in het begin zijn om je tijd (en financien) in te delen. Boodschappen doen en eten koken kost je elke dag tijd. Schoonmaken kost ook veel tijd.

Maar als je nu aan het studeren bent is het een fantastisch moment om op kamers te gaan, dat is namelijk dezelfde fase als waar je mede studenten in zitten.

En dat je pas 17 bent hoeft geen bezwaar te zijn. Je ouders steunen je zo te horen en zij hebben een goed idee over wat je aan kan. Gewoon doen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een hoop spulletjes nodig.

Ik raad je aan om deze zo veel mogelijk bij 1 winkel te kopen. Dan kan je waarschijnlijk nog een extra korting krijgen en kan je het laten afleveren (ook handig).
Dus koelkast, vrieskast, magnetron, wasmachine, droger, televisie, stereo, fohn, scheerapparaat, stofzuiger, kruimeldief, noem het allemaal maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twijfel je over of je wel wilt of dat je het financieel gaat redden? Het laatste kan je redelijk berekenen maar bedenk wel dat je naast de huur erg veel kwijt bent aan eten, gas, elektra, wasmiddel, verzekeringen etc.! Ik weet niet waar je woont maar ik denk niet dat je een huur van 250 nog veel zult vinden.

Is het een kwestie van 'durf ik het wel', dan kan je of A gewoon in het diepe springen of B kijken of je een paar weekjes in iemand huis kan die op vakantie is ofzo.

Een aantal mede GV-ers hier zegt 'je moet toch ooit' en ja, dat is wel zo, maar als je het gevoel hebt dat je er nog niet aan toe bent dan wacht je gewoon nog even, je bent nog zo jong! Maar aangezien je al over de vraag nadenkt denk ik dat je er gauw genoeg aan toe zult zijn!

Succes met wikken en wegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eerst een financieel plaatje te maken van je vaste lasten. Wat moet je betalen per maand?
Dan heb je zekerheid wat je financieel te wachten staat.
Ik weet natuurlijk niet waar je twijfel zit.

Je kunt jezelf de volgende vragen stellen?
Wonen je vrienden en vriendinnen in de buurt?
Vind je je zelf zelfstandig genoeg,kan je koken ,heb je structuur om je rekeningen te betalen?
Heb je structuur in je dagelijkse dingen ?
Misschien vind je het leuk om een huisdier te nemen waar je ook voor kunt zorgen.
Maar 1 ding staat voorop kan je ook voor je zelf zorgen?wassen ,je boodschappen ect ect .

Als je twijfels hebt is het handig om die eerst helder te hebben voor jezelf ,zet ze op GV ,en krijg je misschien wel oplossingen van de antwoorders.
Heel veel succes !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 super antwoord Josephina..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) dankje wel .
de een is met 17 jaar nog kinderlijk en de ander is al vrijwel volwassen, hou er ook wel rekening mee , dat je mss ook leuke dingen moet laten bv. sportschool en stappen omdat al je geld in je huishouding verdwijnt, en als je later meer gaat verdienen omdat je ouder bent en dus in een hogere loonschaal zit , dat het dan financieel wat makkelijker gaat.
bovendien komen je vrienden dan graag bij jou op bezoek omdat er geen ouders bij zijn en dat gaat je ook meer geld kosten[ of je gaat voor americaanse fuifen].
daar in tegen heb je wel de vrijheid om je eigen leven zo in te delen zoals je zelf wilt.
de allereerste keer boodschappen doen is heel duur want dan moet er van alles aangeschaft worden bv. : waspoeder, alle kruiden en sausen , en andere huishoudelijke produkten, noem maar op [ zo ongeveer alles wat nu ook in je ouders keukenkastjes staat] en daar wordt je beursje wel wat smaller van.
ik wens je in ieder geval veel succes bij het nemen van deze mega beslissing, je leven zal er zeker door veranderen....