Wij willen een al 3 jaar leegstande woning onderverhuren. Maar dit is niet toegestaan volgens het bestuur van de cooperatie.Zijn er nog andere opties?

Mijn vriendin en ik zijn 3 jaar geleden gaan samenwonen en hebben beide een koopwoning. Beide woningen staan al jaren te koop maar door de crisis zijn beide woningen nog niet verkocht. In 1 van de woningen wonen we zelf en de andere woning staat al 3 jaar leeg. Deze woning willen we verhuren maar dit is niet toegestaan volgens het bestuur van de cooperatie (waar mijn vriendin 7 jaar geleden het appartementsrecht gekocht heeft). Zijn er nog mogelijkheden om de woning toch te verhuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Er is een reden voor dat je geen toestemming voor verhuur krijgt.
Nl dat een huurder al gauw huurbescherming geniet en daarmee eigenlijk voor onbepaalde tijd kan blijven zitten.

Verhuren voor bepaalde tijd kan, maar ook daar kleven veel nadelen aan. Ook financieel. Je moet in dit kader denken aan verhuur als vakantieverblijf, maar dat mag slechts voor een aantal weken per jaar. (max. 12 weken)

In beide gevallen geldt dat een verhuurde woning in het algemeen nog moeilijker te verkopen valt en dan meestal nog tegen een lagere marktprijs.

Ook de hypotheeknemer (de bank) heeft meestal bezwaar tegen verhuring van een met hypotheek bezwaard object, om de zelfde reden: waardedaling en vrije verkoopbeperking.

Nou begrijp ik in deze context even het belang van de "cooperatie" niet.
Is het een appartement dat een voormalig huurappartement was dat met voordeel van 'n woningcorporatie is gekocht?
In dat geval gelden er idd extra bedingen in de koopovereenkomst waaronder het verhuurverbod.
Dit is om te voorkomen dat speculanten de voormalige huurwoningen kopen en misbruiken door woekerhuren te vragen bij verhuur.

Eigenlijk zijn er geen legale mogelijkheden om dan toch te verhuren.
Doe je het toch (illegaal) en men komt er achter dan loop je het risico dat je alsnog de korting op de koopsom van destijds aan de corporatie moet betalen plus nog wat onaangename verrassingen zoals de compensatie die je aan de huurder moet betalen als ie toch gedwongen eruit moet.

Nu was minister Spies wel bezig met een wettelijke versoepeling/ aanpassing van het particuliere verhuurrecht, juist om het mogelijk te maken dat mensen die financieel in de knel zijn geraakt door onverkoopbare dubbele woningen toch wat soelaas te bieden.
Dat wetsvoorstel is er alleen nog niet door. Het is de vraag of de nieuwe coalitie deze voorstellen gaat overnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

na een jaar leegstand mogen ze het kraken om dat te voorkomen kan je denken aan anti-krakers in de woning te doen die betalen dan het water gas en licht .
dat scheelt een hoop ellende .
dat is denk ik de enige optie die overblijft.