Hoe kan ik de capaciteit van regenpijp berekenen?

We hebben een dak van ca. 13 m², de helling is ca. 5%.
Nu zouden we de hemelwaterafvoer met een opvanghuis van max. 6 cm en een buis van max. 6 cm, eerst vrijwel horizontaal (lichte helling), een haakse bocht om en vervolgens verticaal naar beneden moeten afvoeren. Hoe kan ik berekenen of dit mogelijk is, met de genoemde buis en opvanghuis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
12.4K

Het beste antwoord

platte daken 0,025 l/s per m2
dus bij 13m2 x 0,025 = 0.325 l/s (19.5l/minuut)

standleiding
Du 60 25 cm2 2,5 l/s
Dat is dus ruim voldoende, je hebt maar 0.325 l/s nodig.

Moet je alleen nog weten of de stuk horizontaal veel invloed heeft.
Dat heeft het maar ook weer niet zoveel.
Zelf als je uitgaat van de capaciteit voor huisriolering dan zit je nog steeds aan 0,6 l/s. (begin van de wiki)

Waar je wel op moet letten is dat een 60mm buis sneller verstopt raakt als een 80mm buis. Vooral door takjes i.c.m. een haakse bocht.