Welke gele bloem die ik bedoel, gaat duidelijk zichtbaar dicht bij aanraking?

In Turkije zag ik deze bloem die binnen enkele seconden sloot bij aanraking en daarna weer open ging.
Het is een fel gele, sierlijke bloem, ter grootte van ongeveer een pingpongballetje waarvan de struik zelf zo'n anderhalve meter was.
Zover ik mij herinner geurden de bloemen niet en er zaten zo'n 10 bloemen op een struik.
De bloemen sloten zelf tegen 1700.

Toegevoegd na 24 minuten:
Qua uiterlijk zag de bloem er niet uit als zo'n typische, vettige vleesetende plant dus deze bloem had 'standaard' dunne blaadjes, niet compact.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dat ik mij erg vergist heb in de omschrijving, sorry! Ik vermoed dat de bloem juist open gaat bij aanraking en in de namiddag of avond uit zichzelf open gaat ipv dicht.

De teunisbloem zou het heel goed kunnen zijn na enig onderzoek maar ik kon nergens vinden of deze bij aanraking open gaat.
Igg gaat deze bloem net zo snel open zoals ik heb gezien en voldoet ook aan de uitelijke kenmerken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor blad had deze plant, geveerd of enkel bladeren. Geen foto beschikbaar ?

Het beste antwoord

Het hoort zich aan als een mimosa soort.
Ken je het 'kruidje roer me niet'? De mimosa pudica.

Dat zijn kleine bolletjes die bij aanraking sluiten.
Het is een echte kruidplant die zich het lekkerst voelt bij warme temperaturen.
Bij aanraking en zelfs bij de wind vouwen de blaadjes zich samen. Dit fenomeen treedt alleen op als de lucht- temperaturen boven de 18 graden C. liggen. Niet de hele plant reageert, maar alleen dat deel dat wordt aangeraakt. Na enkele minuten strekken de blaadjes zich weer en vouwen de blaadjes zich weer open.
Ook 's avonds sluiten ze zich en gaan dan in de slaapstand.
De bloemetjes zien eruit als pluizenbolletjes.

Nu kennen wij hier alleen het kruidje roer me niet als roze bloemetje. Maar er zijn zovele soorten mimosa en misschien is er in het gebied Turkije-Griekenland wel een gele soort. Ik weet het echter niet zeker, maar misschien is het een uitgangspunt van waaruit je verder kunt speuren.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had al gezocht voor ik de vraag stelde en kwam ook steeds 'kruidje roer me niet' tegen maar deze plant met zijn bloemen lijkt eerlijk gezegd totaal niet op degene die ik zoek. Maar igg bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is de vraag of de bloemen reageren op aanraking of de blaadjes.
bij kruidjeroermeniet zijn het de blaadjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps sorry ik kan wel verder kijken via de Mimosa soorten, dankje! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bloemen reageren direct waneer je ze bv met je vinger aanraakt.