Wie betaalt de makelaarskosten?

Wij moeten misschien ons bedrijf verplaatsen doordat de overheid andere plannen heeft hier. Een makelaar wil de onderhandelingen voeren. Moeten wij hem betalen voor de schadevergoeding hier en voor het nieuwe object wat de overheid ons aanbied? Dan wordt het wel erg veel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je hier heel erg veel over vertellen, maar nog niet met de informatie die je hier nu hebt neer gezet. Je rechten hangen enorm af van de situatie. Als je aanvullende informatie geeft zoals of je eigenaar bent of huurder, wat de reden is dat je 'misschien' weg moet (eigen keuze of gedwongen evt onteigening) etc. Probeer het zo ruim mogelijk te beschrijven dan kan ik je een antwoord op maat geven waar je echt iets mee kan.

Het beste antwoord

Beste Floepie,

Vanwege de complexe situatie heb ik je via PB al een stukje specifieke uitleg gegeven.

In dit antwoord zal ik alleen ingaan op feiten die hierboven in de vraag vermeld staan.

Omdat de overheid andere plannen heeft en jullie daardoor wellicht in de situatie worden gemanoeuvreerd dat je jullie bedrijf dient te verplaatsen, gaan diverse andere zaken meespelen. Vanwege de complexe situatie die daardoor ontstaat heb je aan een makelaar alleen niet voldoende.

Bij een bedrijfsverplaatsing gaan ook andere aspecten een rol spelen, zoals belastingen, rechten op vergoedingen (uitkoop), opstart-en aanloopkosten voor de nieuwe locatie etc. Allemaal zaken die in een mogelijke onderhandeling met de overheid mee zullen spelen.

Het is daarom belangrijk een 'kapitein op het schip' in de vorm van een onafhankelijke consultant in te huren.

Ik heb als aanbeveling ABAB accountants. Zij hebben een afdeling die zich bezighoudt met agrarisch onroerend goed en bedrijfsverplaatsingen. Ook hebben zij expertise in huis op het gebied van belastingen, juridische aangelegenheden en accountancy. Via de vestiging in Best kun je door worden verbonden met de juiste consultant.

Zo'n consultant kost natuurlijk geld. Jullie betalen hem, maar zijn geld zal hij voor jullie dubbel en dwars terug verdienen. Wellicht kan in jullie situatie zelfs de kosten van de consultant op de overheid worden verhaald (aannemelijk).

Mijn advies: zet die makelaar even in de ijskast en huur eerst een specialist in die explicite voor jullie werkt. Kies samen met de consultant de vervolgstappen. Het is diens dagelijkse werk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij dat dat in het totaal pakket met kosten voor de verplaatsing wordt opgenomen. En als jullie eigenaar zijn van de locatie waar jullie nu zitten, dan moet de overheid jullie compenseren voor gemaakte kosten, lijkt mij.
Als je huurt wordt het een ander verhaal. Dan kan ik me voorstellen dat de kosten bij jullie liggen, omdat je dan geen eigendomsrechten hebt die ze willen afkomen. Ze verhinderen alleen dat het contract verlengt wordt, en willen jullie bijstaan in het vinden van een nieuwe locatie.