Hoe herken ik een taxusboom (hout)?

hoe kan ik een taxusboom herkennen?
ik wil namelijk een boog maken
wat zijn de kenmerken?

Toegevoegd na 3 minuten:
owja en waar kan ik die vinden?
zijn die in de bossen in groningen te vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Ik denk dat je ze wel kan aan treffen aan de buitenkand van een sparrenbos. De taxus lijkt op een conifeer maar dan met rooie besjes met een putje onderin. Ze zijn hieraan duidelijk te herkenen. Maar! Taxus hout/sap is zeer giftig net als de bladeren en de pitjes. Als je hiermee aan het werk gaat zorg dat je geen wondjes heb en goeie handschoenen draagt. Als je het hout ondaan heb van de bast kan je het beste het hout een paar dagen in water leggen om het taxime er uit te laten Trekken. Letop dat geen dieren van dit water drinken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal +.
Het hout zelf is te herkennen aan de opmerkelijke kleur. Als je een tak of stam doorzaagt, is het midden van het hout rood, eenmaal aan lucht blootgesteld wordt het donkerder, soms bruin of paarsig. De buitenste rand -het spinthout- is heel licht gelig wit.
Taxus is erg taai, kan bijna niet splijten en krimpt of trekt nauwelijks. Daarom is het van oudsher een geliefd materiaal voor o.a. bogen.