Verbruik ik energie als ik één radiator uitzet?

Als ik thuis ben wil ik een radiator in één van mijn kamers uitzetten omdat dat daar niemand zit. Dit omdat ik energie wil besparen.

Mijn vraag is dan ook: verbruik ik energie als ik één van mijn radiatoren thuis uitzet en de rest van de radiatoren gewoon aanlaat? Dus verbruikt de cv-ketel evenveel energie voor 1 radiator als voor 5 radiatoren?

Weet jij het antwoord?

/2500

In ruimtes waar je niet komt kun je prima de verwarming uitzetten. Meestal zit de thermostaat in de kamer. Als je die op b.v. 21 graden zet, dan moet je daar wel de verwarming openzetten. Meestal lopen de verwarmingsbuizen door bijna je hele huis, dus de echte kou gaat ook in overige ruimtes er wel uit. Je bespaart echt door b.v. alleen in de kamer alles open te draaien en de rest dicht , of een klein beetje open.

Hoe minder radiatoren er aan staan, des te minder energie je verbruikt. Dus het heeft inderdaad zin om in een kamer die je niet gebruikt, de radiator uit te zetten. Dat is ook wel logisch. Door je cv-systeem stroomt heet water. Als dat water door een radiator stroomt, geeft het iets van zijn warmte af aan de ruimte waar die radiator staat. Iets minder warm stroomt het verder door het systeem. In de verwarmingsketel wordt het weer opgewarmd. Als het water één of meer radiatoren kan overslaan, koelt het minder af en kost het in de verwarmingsketel minder energie om het weer op de gewenste temperatuur te brengen. Dus je bespaart energie en geld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100