mag een woningb.ver. zonder overleg met mij beslissen dat als zij gaan verbouwen om hun vrachtverkeer langs mijn huis te gaan over onverharde steeg?

ik huur van verhuurder A en verhuurder B gaat op grond dat achter mijn huurhuis ligt nieuwbouw plaatsen. naast het huis loopt een steeg dat niet verhard is door naar een andere straat, daar is de inrit wel verhard. Maar die straat vinden ze te smal. nu ben ik door verhuurder A op de hoogte gesteld van de plannen van B. B heeft geen contact met mij genomen om dit door te spreken en te vragen of ik hier wel of geen bezwaar tegen heb. Nu ligt dat stuk grond al meer dan 2jr braak en als het waait zit mijn huis vol zand, mensen laten hun hond daar uit en als het maar iets warm of zonnig is stink je in mijn tuin al weg en word je door grote vliegen wel weg gejaagd, dus mijn woongenot is niet meer wat het was. Nu zal dat laatste kleine beetje nog verder verpest worden door overlast van werkverkeer. kan dit zomaar en nog wel zonder overleg en toestemming van mij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Dat hangt uiteraard af van wie die steeg is. Is die steeg van jou, dan hebben ze je toestemming nodig.

Is die steeg duidelijk onderdeel van de openbare weg, dan mogen ze die gebruiken en hebben ze jouw toestemming niet nodig en hoeven ze het ook niet te melden.

Is die steeg van de gemeente, maar geen duidelijk deel van de openbare weg, dan zou je eens bij de gemeente kunnen informeren hoe dat zit.

Overlast in welke vorm dan ook kan je uiteraard melden bij de gemeente en met hen in overleg gaan over hoe dit op te lossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lijkt me wel, uiteraard alleen als de onverharde steeg tot de openbare weg behoort. Een woningbouwvereniging hoeft zijn huurders niet om toestemming te vragen om over een openbare weg te rijden.
Het zou wel een stuk sympatieker zijn geweest, als ze je vooraf tijdig daarover zouden hebben geïnformeerd.

Een bouwproject geeft altijd overrlast maar het gaat erom: is die overlast onrechtmatig?

Vergelijk het met buren die een feest geven. Dat veroorzaakt geluidshinder. Maar is die geluidshinder onrechtmatig of behoort dat tot iets wat je moet accepteren als je in een woonomgeving woont?

Of een buurman heeft een haan die op onmogelijke tijdstippen kraait. Daar ervaar je hinder van, maar is het onrechtmatig om een haan te houden?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het verhaal goed begrijp wordt OP netjes van tevoren op de hoogte gesteld.
Er wordt hem niets gevraagd, maar als het om openbare weg gaat hoeft dat ook niet, zolang de overlast noodzakelijk is (voor de bouw) en binnen de perken blijft.
Als er goede/betere alternatieve routes zijn zou de gemeente daarin kunnen adviseren of bemiddelen.
Met de info die je geeft lijkt dat gewoon te mogen het is verkeer die langs je huis gaat.
De grond is niet van jou dus ik zie geen bezwaar.
Behalve dat het lastig is voor jou.
Dus een goed idee om het gesprek aan te gaan met verhuurder b over het werkverkeer wie weet kunnen ze wel door die smalle steeg en zijn ze bereid dat te doen.
Mocht hij dr niks aan willen veranderen dan de werklieden nog eens aardig benaderen met een kopje koffie en wat lekkers;)