Ik ben niet tevreden met mijn studentenkamer, wat kan ik doen?

Ik huur nu een studentenkamer waar ik bij de bezichtigingen tevreden over was. Nu blijkt dat er de hele nacht door harde muziek in de keuken wordt gedraaid (door medestudenten, de keuken is tegenover mijn kamer) en dat er daar ook wordt gerookt (deze rooklucht komt in mijn kamer en ik kan daar niet goed tegen). Ik weet dat de beste optie in mijn geval verhuizen is, maar dan zit ik met een dubbele huur (tenzij ik een andere huurder kan vinden wat echt moeilijk is). Wat zijn de opties die ik kan doen? Ik vind het stom om mijn 21 medestudenten te verplichten om te stoppen met roken en er geen muziek te laten draaien.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het gaat over een kamer in België

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je die rooklucht dan niet geroken toen je het ging bezichtigen? Aan harde muziek kun je aan je medebewoners vragen of dit s'nachts zachter of uit kan omdat jouw kamer er tegenover ligt en je niet kunt slapen hierdoor.
Misschien kun je ook voorzichtig tijdens het gesprek naar buiten brengen dat de rooklucht tot in jouw kamer komt en of daar geen oplossing voor te vinden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijdens de bezichtigingen was er niemand. Van het geluid werkt het niet, de studenten komen dan dronken terug van het uitgaan en doen maar gewoon wat zoals dat luidroepend binnenkomen enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
staat er niet toevallig iets over een proeftijd van 1 maand in je contract?
In Nederland is de verhuurder verantwoordelijk voor het woongenot van zijn huurders, dus de overlast is in principe het probleem van je huurbaas. (maar ja, dat is makkelijk gezegd..) Vaak zit de grootste kier onder je deur, een badhanddoek hier tegenaan leggen, kan helpen voor zowel rook en geluid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er geen huisregels die op papier staan, van de verhuurder? Als hierin iets staat over rustig zijn na een bepaalde tijd, kun je misschien bij de verhuurder aangeven dat dat niet gebeurt. (sneu eigenlijk dat zoiets nodig is; het verbaast me altijd weer dat sommige mensen zo weinig rekening met anderen houden.... maar dat terzijde )

Het beste antwoord

Aangezien er in bijna heel nederland een flink tekort aan studentenkamers is kan het niet moeilijk zijn om een andere huurder te vinden.
Op zoek naar een andere kamer dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas gaat het niet om een kamer in Nederland, maar in België