Wij willen een stuk grond kopen, zij vragen daarvoor nog 21% btw bovenop de prijs ipv 19%. Mag dit al?.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Het leveren van de grond dus het passeren bij de notaris zal echt wel na 1 oktober liggen. Als het voor die tijd voor elkaar krijgt is het nog 19%. Datum van levering bepaald de hoogte van de btw.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort en duidelijk daarom het beste antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als de overdracht na 1 oktober is wel, daarvoor niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
met overdracht is het ook het betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de bouwgrond is bewerkt, waarbij handelingen zijn verricht die kunnen worden beschouwd als activiteiten behorende tot het bouwrijp maken, dan wordt de kavel aangemerkt als een nieuw vervaardigd product. Er is dan omzetbelasting (BTW) verschuldigd. De BTW is 19%, en na 1 oktober 21% en deze is voor particulieren niet verrekenbaar. Als particulier is het dus handig om de grond, als dat nog kan, met overdrachtsbelasting geleverd te krijgen. Dan bespaar je 19% - 6% = 13%
of 21% - 6% = 15% over de koopsom! Maar vaak is de bouwgrond al bewerkt waardoor deze automatisch met BTW moet worden verkocht. Zelfs het aanleggen van een toegang (ontsluiting) is al reden om de grond aan te merken als fiscaal bouwrijp, en daarmee te verkopen met BTW. dus op onbewerkte grond is de BTW 6%.