Waar blijven beestjes en insectjes als het regent en in de winter?

Op de hete zomerdag stikt het altijd van de fruitvliegjes, bromvliegen en andere muggen en insecten, maar als het dan een donkere regenachtige dag is zie je die amper? Hoe kan dat? Waar zijn die dan op dat moment?

En als 'zomerinsecten' in de winter sterven, hoe kan het dan dat ze er in de zomer toch weer zijn? voortplanten zonder partners lijkt me toch wat lastig..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Het beste antwoord

Omdat insecten maar heel klein zijn, hebben ze ook maar een klein plekje nodig om te kunnen schuilen.
Dus ergens een gaatje in de schors van een boom, onder een dikke tak, een blad, onder stenen, dakgoten van huizen, onder de dakpannen, er zijn zoveel plekjes voor ze om te schuilen.
Vlak voor de winter is het heel anders, een deel van de insecten gaat gewoon dood, wel hebben ze dan voor de winter eitjes gelegd die wel overwinteren.
Een deel overwintert dus als eitjes.
Een deel overwintert verpopt in een cocon.
En een deel overwintert als een volwassen insect, vaak diep onder de grond, onder afgevallen bladeren, in holle bomen, in schuurtjes, in en onder wintergroene planten enz.

Toegevoegd na 1 uur:
Ook overwinteren veel insecten als larve onder de grond van kevers en onder water zoals de larven van de muggen, waterjuffers, waterkevers, libellen, haften enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap dat je zo'n antwoord nog zo compact kan krijgen! Ik dacht dat dit nooit zou passen in 2500 tekens.

Andere antwoorden (1)

Die schuilen tussen planten en bladeren. Na de winter komen de eitjes uit van de overblijvers. Ook komen ze vanuit het zuiden weer naar het noorden.