Vandaag nadat de houtkachel (STUV 30 inbouw) al ruim een uurtje aan opeens een enorme knal. Glazendeur springt open en sluiting verbogen

Ik stook op schoon droog hout, in de as-la zit voor 15% as. Kan dit een stof explosie geweest zijn en zo ja hoe kan ik dit voorkomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
12.8K

Antwoorden (8)

Nee een stof-explosie komt voor bij een superfijn-stof, meel of houtstof en als dat precies in de juiste verhouding stof en lucht (zuurstof dus) gemengd is, kan er een explosie voor vallen, maar in je kachel kan dat niet... Daar is het volume te klein, de temperatuur te hoog... De voorwaarden voor een stof-explosie komen niet in een brandende kachel voor... Het is een toevalstreffer geweest, misschien een ophoping van houtgassen die opeens knalde...

Komt het niet vaker voor, dan laat het gewoon...

Als het niet vaker voorkomt, kun je het niet voorkomen...

De tijd zal het leren wat het was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stof-explosie lijkt me sterk, daarvoor heb je brandbaar stof nodig, dus geen as.
Ik vermoed dat je weinig luchttoevoer had (misschien had je had vuur kort tevoren getemperd?).
Veel mensen kopen een te grote haard en stoken die dan ver onder zijn beste werkgebied.
Hout wordt altijd vergast in een vuur, maar bij voldoende lucht-aanvoer geeft dat geen probleem, dan zal het gas meteen verbranden of door de schoorsteen verdwijnen voor het een explosief gasmengsel kan vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er soms hars in je hout?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het afvoerkanaal wel open gezet ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft iemand er misschien wat vuurwerk in gestopt,!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er iets in je hout heeft gezeten.Een kogel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vermoedelijk is er te weinig zuurstof in de kachel geweest met wel voldoende hitte om het hout te vergassen,op het moment dat er dan weer zuurstof bijkomt en de vlammen oplaaien explodeert het opgehoopte gas wat de knal verklaart. of harshoudend houtwaarbij een harsprop explodeert.
Mogelijke oorzaken ,een gedeeltelijk verstopt rookkanaal,of onvoldoende ventilatie in huis.
mogelijke oplossingen meer ventileren,schoorsteen vegen.
Bedenk wel dat bij onvoldoende verbranding koolmonoxide vrijkomt ,dit reukloze gas is dodelijk bij lage concentraties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stook al 30 jaar een houtkachel en het overkomt me ieder jaar weer.
Als de kachel goed op themperatuur is en wat vuur betreft een beetje afzwakt en je gooit er dan hout op, dan gaat dat hout niet verbranden, maar vergassen door de hitte.
Er zijn dan geen vlammen, maar wel veel rook in de kachel.
Rook zijn eigenlijk onverbrande gassen.
Door het vergassen van het hout zonder vlammen te zien, wordt de kachel steeds heter en gaat steeds meer roken en wordt daardoor weer heter enz.
Dan komt er een moment van ontbranding van alle gassen ineens en geeft de kachel een grote plof/knal.
Bijna altijd als mij dat gebeurd, heb ik de kachel na het hout in gooien te ver dicht gezet er is dan geen zuurstof genoeg voor een normale verbranding.
Zie je dat de kachel veel rookt zonder vlammen te zien, geef hem dan een beetje lucht, dan ontbranden de gassen/rook zonder een plof, pas wel op als je het deurtje open zet, kan het op dat moment onploffen en kan je een steekvlam in je gezicht krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deurtje om een hoekie opendoen dus ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zeker niet in de kachel kijken als je hem open doet, kost je wenkbrouwen.