Ik heb een hele stapel (flink wat kilo's!) groene keien liggen in mijn tuin. Soort glas, maar dan extreem zwaar, als een steen. Wie weet wat dit is?

Zie afbeeldingen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Het beste antwoord

Dergelijke glasbrokken worden gevonden op de bodems van kraters die ontstaan zijn door de inslag van een asteroïde. Door de hoge temperatuur is waarschijnlijk de aanwezige klei, zand of löss tot een soort glas gesmolten.
Ze worden o.a. gevonden in Libië en Argentinië.
Het is dus geen gewoon glas maar een soort glas die alleen bij de zeer hoge temperaturen van zo'n inslag kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ziet eruit als gewoon glas, en waarschijnlijk is het zo zwaar omdat het gewoon massief is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan een beeldhouwer er iets mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij inderdaad gewoon glazen brokken zoals je die bij een beetje tuincentrum kan kopen (nieuw best wel prijzig), dus zet het eens op marktplaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iHave heeft gelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.natuursteennu.nl/glasbrokken-groen.html
Pieter2011
11 jaar geleden
Als ik de prijs bekijk, dan zou ik nog even wachten met de glasbak...
het kunnen glasbrokken van een glasfabriek zijn.bij ons in de buurt was zo`n fabriek,in vele tuintje`s kwam je deze brokken tegen.
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ja precies, ik heb ze ook en die komen ook van een glasfabriek vandaan. Minder intrigerend antwoord als van Khepput helaas maar wel waar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal dacht dat er vroeger ook een fabriek in Borger stond, ben er nog wezen zoeken vandaag en ook in Exloo, maar kon er niets meer van vinden.
Kristal
11 jaar geleden
Nee die fabriek is er niet meer. Was je in Borger???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ,was er gisteren en wilde je een PBtje sturen over die oude glasfabriek, maar ik heb een storing hier, kan wel PB s ontvangen, maar niet terugsturen.
Pas als ik over 10 dagen weer thuis ben, worden ze alsnog verstuurt, maar dat is erg lastig als je nu iemand een berichtje wil versturen, :-)
Die oude glasfabriek in Borger heette geloof ik Borgerius, of iets van Borgerium, kan het niet meer vinden op internet.
Hij stond voorbij de huidige rotonde waar die grote kei in het midden staat.
Kristal
11 jaar geleden
Geldt dat ook voor emails? Kan je die ook niet versturen?
Kristal
11 jaar geleden
hmm, nee natuurlijk kan je dan ook geen emails versturen ... Ja, en de glasfabriek is idd niet meer in leven...
Evenals de glasblazerij. Maar in dat pand is nu weer een mineralenwinkel geopend, mooi om te zien.
niko
11 jaar geleden
http://www.borger-odoorn.nl/over-de-gemeente/25-dorpen-in-een-verrassend-gebied/nieuw-buinen.html bedoelt u deze. thone,later Bakker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja niko, dat zal hem zijn, heel vroeger kwam ik daar vaak.
bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal, ja die mineraalwinkel wil ik wel eens zien, ben er mogelijk wel eens geweest, want ik ben een beetje stenengek.
ja erg lastig dat van die mails, ik kan ze wel lezen, maar niet beantwoorden.