Hoe komt het dat je een bult krijgt als je word gestoken door een insect ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De bult is in eerste instantie een ontstekingsreactie van het lichaam. Alle weefselschade die je lichaam te voorduren krijgt wordt bestreden met een ontsteking. Eventuele stoffen die het lichaam in worden gespoten kunnen de ontsteking vergroten.

Het lichaam wil zo snel mogelijk van de schade en stoffen af. Dit doet het lichaam door stoffen vrij te laten komen die de vaten enorm verwijden. Hierdoor kan er dus veel meer bloed bij. Zodat er makkelijker en meer witte bloedcellen bij kunnen en eventuele stoffen verdund en afgevoerd kunnen worden. En zodat er voldoende stoffen bij de "wond" kunnen komen om hem te repareren. Met name door de verhoogde doorbloeding wordt het rood en dik.