Kan het kwaad om boven de centrale meterkast/elektriciteitscentrale van een flat-woongebouw te wonen?

Ik bedoel qua straling? Dus ik woon dan op de eerste verdieping en de ruimte waarin alle electra op een punt is samen gebundeld voor gebruik in het gebouw, zit daar pal onder. Ik woon er nog niet. Maar overweeg er in te trekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.9K
Cryofiel
11 jaar geleden
Het zijn velden, geen straling.

Het beste antwoord

U hoeft helemaal niet bang te zijn, dit is maar laagspanning en er komt geen hoogfrequent straling uit zoals bv van een GSM.
Er ZOU gevaar KUNNEN zijn bij 70.000 Volt hoogspanningslijn omdat de stroomdraden daar ver uit elkaar hangen en daardoor magnetische velden opwekken maar zelfs dat is nog nooit bewezen.
Bij laagspanning liggen de onderlinge draden altijd gebundeld (kabel) en heft het ene veld het andere op, zowel in een 2 fase- (mono) als 3 fasenet (drijfkracht) is het resultaat van de velden altijd 0 bij gelijke belasting.
Komt daarbij dat we hier spreken over 70.000 : 400 = 175 maal zwakker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeten vermelden dat ik mij ganse loopbaan als elektricien/technieker gewerkt heb.
Zowel in 12.000 Volt cabines, industriële schakelkasten, enz zonder daar ook maar één lichamelijk probleem aan over te gehouden te hebben..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is echt een opluchting, dankje voor je nuchtere antwoord en uitleg.

Andere antwoorden (2)

Sommige mensen zijn meer gevoelig voor elektriciteit dan anderen. Zo zijn er zelfs mensen die vanwege straling naar een stralingsvrije camping vertrekken ergens in de Flevopolder. Zo kun je bijvoorbeeld ook last hebben van het kabeltje van de hoofdtelefoon die achter in je nek ligt. Anderen hebben nergens last van.

Als je zelf nergens ooit last van hebt gehad, dan zal het voor jou weinig problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan schadelijk zijn. Ik ken iemand die een rechtzaak daarom heeft aangespannen. Het kan van invloed zijn op je stemming, maar belangrijker: het heeft eveneens invloed op je vruchtbaarheid. Je kan het vrij eenvoudig controleren met een apparaat. Google even voor hoogte van schadelijke waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google voor hoogte van schadelijke waarde?? En dan? Ik zou zeggen: als je een antwoord geeft moet je zelf googlen en een bron geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij vind interesseert me vrij weinig, met name omdat je zelf niets toevoegt bij deze vraag. Ik zeg wat ik weet meer niet. De regels staan in een Europese richtlijn. Dat mag ts zelf googlen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij vind interesseert me vrij weinig, met name omdat je zelf niets toevoegt bij deze vraag. Ik zeg wat ik weet meer niet. De regels staan in een Europese richtlijn. Dat mag ts zelf googlen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoef niets toe te voegen bij de vraag, als de vraagsteller wil of kan googlen zou die dat zelf wel doen. Je gaat niet zeggen dat iemand moet googlen en dan al helemaal niet op zulke vage termen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat iemand een rechtszaak aanspant, zegt niets over de schadelijkheid. Het zegt alleen maar dat iemand een rechtszaak heeft aangespannen. Dat het invloed kan hebben op je stemming en/of op je vruchtbaarheid kun je wel leuk beweren, maar daarmee is het nog geen waarheid. Dat je de veldsterkte kunt meten met een apparaat, is correct. Zo kun je bijvoorbeeld ook de hoeveelheid licht meten met een lichtmeter. Dat wil echter niet zeggen dat licht daarom schadelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas maar op cryo, je mag niets zeggen als je niets toevoegt aan de vraag. Jij zegt duidelijk wat ik wel in mijn hoofd heb maar niet zo mooi kan neerzetten!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik begrijp je niet. Het antwoord mag, want het antwoord gaat in op de vraag (dat het volgens mij een fout antwoord is, maakt niet uit - het is wel degelijk een antwoord op de vraag). Mijn reactie mag ook, want mijn reactie is ter zake doend op dit antwoord. Zolang een reactie direct te maken heeft met de vraag of met het antwoord, mag dat. Een reactie is pas verboden wanneer het een chat-reactie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook een vage reactie van coomon en een beetje de contramine zoekend.
De eerste reacties waren perfect. Ik ben tevreden en gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cryo: natuurlijk mag het allemaal maar volgens de antwoordgever mag ik geen reactie op zijn vraag geven omdat ik zelf geen antwoord ofzo heb gegeven, kijk maar hier bovenaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh, dát bedoelde je! Ik dacht dat je het over de richtlijnen van GV had.