Kan het kwaad om boven de centrale meterkast/elektriciteitscentrale van een flat-woongebouw te wonen?

Ik bedoel qua straling? Dus ik woon dan op de eerste verdieping en de ruimte waarin alle electra op een punt is samen gebundeld voor gebruik in het gebouw, zit daar pal onder. Ik woon er nog niet. Maar overweeg er in te trekken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U hoeft helemaal niet bang te zijn, dit is maar laagspanning en er komt geen hoogfrequent straling uit zoals bv van een GSM. Er ZOU gevaar KUNNEN zijn bij 70.000 Volt hoogspanningslijn omdat de stroomdraden daar ver uit elkaar hangen en daardoor magnetische velden opwekken maar zelfs dat is nog nooit bewezen. Bij laagspanning liggen de onderlinge draden altijd gebundeld (kabel) en heft het ene veld het andere op, zowel in een 2 fase- (mono) als 3 fasenet (drijfkracht) is het resultaat van de velden altijd 0 bij gelijke belasting. Komt daarbij dat we hier spreken over 70.000 : 400 = 175 maal zwakker. Toegevoegd na 3 minuten: Vergeten vermelden dat ik mij ganse loopbaan als elektricien/technieker gewerkt heb. Zowel in 12.000 Volt cabines, industriële schakelkasten, enz zonder daar ook maar één lichamelijk probleem aan over te gehouden te hebben..

Sommige mensen zijn meer gevoelig voor elektriciteit dan anderen. Zo zijn er zelfs mensen die vanwege straling naar een stralingsvrije camping vertrekken ergens in de Flevopolder. Zo kun je bijvoorbeeld ook last hebben van het kabeltje van de hoofdtelefoon die achter in je nek ligt. Anderen hebben nergens last van. Als je zelf nergens ooit last van hebt gehad, dan zal het voor jou weinig problemen opleveren.

Dit kan schadelijk zijn. Ik ken iemand die een rechtzaak daarom heeft aangespannen. Het kan van invloed zijn op je stemming, maar belangrijker: het heeft eveneens invloed op je vruchtbaarheid. Je kan het vrij eenvoudig controleren met een apparaat. Google even voor hoogte van schadelijke waarde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100