Hoe houd je je huis koel als het ook 's nachts niet afkoelt?

Als de zon de hele dag staat te branden, houd ik alles zo veel mogelijk dicht. Ik lucht dan zoveel mogelijk 's nachts en 's ochtends, als het buiten nog enigzins koel is.

Bij een langdurige hittegolf koelt het ook 's nachts nauwelijks af.

Wat is dan de beste manier om je huis koel te houden, als je geen airconditioning hebt?

Toegevoegd na 1 week:
http://www.goeievraag.nl/vraag/krabben.15873

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
21.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een leuke vraag nu de sneeuwbuien hier om het huis razen :-) Desalniettemin zou ik dit ook wel willen weten voor de volgende keer aangezien ik een ruimte heb waar het 's winters te koud is en zomers veel te warm. +-je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook +1(originaliteitspunt) om op dit moment deze vraag te stellen.
Ik krijg momenteel de achterdeur niet eens open vanwege het dikke pak sneeuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het opgegeven en een Daikon airco gekocht. Voor EUR 1200 is alles opgelost. Ik slaap een stuk beter op warme dagen. Een tegenwoordig zijn die dingen geluidloos. Ideaal

Het beste antwoord

Een aantal tips:
-Een noodbescherming als het echt extreem warm wordt: hang vanaf 10 uur 's morgens vochtige doeken aan de buitenkant voor de ramen op het zuiden en het westen en maak ze tijdens de dag nog een paar keer nat. Ze koelen de
binnenkomende warme lucht af.
-Zet zoveel mogelijk ramen en binnendeuren open in de avonduren en eventueel ook in de vroege ochtend . Voor een gezonde nachtrust moet het zeker in de slaapkamer koel zijn.
-Misschien nog belangrijker is een permanente luchtverversing, bijvoorbeeld via aluminium raamroosters of via een buis naar het dak met een stille dakventilator. Ook als alle deuren, ramen en gordijnen gesloten zijn, krijgt u op deze manier frisse lucht binnen. In de winter zorgt deze oplossing voor een gezondere lucht binnenshuis.
- Als je voor de ventilator (tafelmodel of model op voet) een teil met koud water en ijsblokjes plaats, koelt hij beter.
-Loofbomen of hoge bladverliezende struiken langs de ramen op het zuiden en langs de slaapkamer houden de zon tegen in de zomer en laten ze toe in de winter.
-In kamers met zeer droge lucht kan een luchtbevochtiger de temperatuur met 2 tot 3 graden laten dalen.

Voor meer tips: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gordijnen, rolgordijnen, luxaflex, of wat je er ook maar voor de ramen hebt hangen: dicht houden.
Je moet de zon en dus zonlicht zo veel mogelijk buiten zien te houden. De deuren en ramen dichthouden is dus niet voldoende. Maar dat is dan alles wat je zonder airconditioning dan doen kunt.

Wel lastige vraag nu trouwens, terwijl er op dit moment buiten een dikke laag sneeuw ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonwering aan de buitenkant. Je muren wit kalken. Je ramen kaleken. Natte lakens tegen de ramen (aan de buitenkant), het verdampen heeft energie nodig, daardoor koelt het binnen af.
14 jaar geleden
Ik heb 't idee dat 't je vnl. om 's nachts gaat. Wellicht een idee om koud water in je waterbed te doen? Of om op een luchtbed gevuld met koud water te gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je verhaal zo lees doe je al zoveel mogelijk om je huis koel te houden.
Het enige wat je nog kunt doen,
(maar daar is de watermaatschappij niet zo blij mee)
Het dak en de muren door en door nat spuiten, 's avonds.!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.Vergelijk de binnen en buiten temperatuur, en zet alle ramen en deuren open tot de buiten temperatuur boven die van binnen uit stijgt. Doe dit vroeg in de morgen zodat het direct koeler in huis word.
2.Zet ook tijdens het luchten de afzuiging (die nieuwbouw huizen hebben) op de hoogste stand, zodat je de koele lucht naar binnen zuigd. Zodra het buiten warmer is dan binnen zet je hem weer op de laagste stand.
3.Doe alle ventilatieroosters overdag dicht, want ook in stand 1 zuigt de afzuiging warme lucht naar binnen overdag.
4.Voor een snellere afkoeling van je platte dak kun je overwegen later op de avond, als de zon onder is deze kort te besproeien.
5.Ook kun je overwegen rolluiken te nemen in plaats van screens. Screens houden maar 70% zonlicht tegen, en hebben geen isolerende werking. Rolluiken hebben dit wel, en zullen in de zomermaanden de warmte minder naar binnen laten, en in de wintermaanden zorgen voor minder stookkosten.
6.Mocht dit allemaal niet werken overweeg dan alsnog een airconditioning te nemen. Wij hebben een verrijdbare airco welke overdag beneden staat, en in de avonduren voordat we gaan slapen boven op de overloop. Zo worden alle slaapkamers koel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte rolluiken. En die dichtmaken als de zon op je raam schijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat het hele huis optimaal geisoleerd is. Dus ook het schuine dak, het platte dak van een evt. aanbouw, de ramen met modern dubbel glas, de spauwmuren... Het kost een lieve duit maar het scheelt enorm in warmte in de zomer en kou in de winter.

Wij hebben gemerkt dat na vervanging van onze toch al aardig moderne serre door een echte, goed geisoleerde aanbouw, het binnenklimaat in ons huis veel beter is geworden. Geen hitte meer in de zomer, geen kou meer in de winter.

Dubbel glas kun je trouwens momenteel laten plaatsen met subsidie, zie link hieronder.