Vlooien zijn te vinden op plekken waar zoogdieren komen. De vlo heeft bloed nodig om te overleven, hier zonder leeft een vlo maar enkele dagen. dus vlooien gaan dood zonder huisdier want dan hebben ze geen bloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlooien hebben wel degelijk bloed nodig om te overleven. Voor een volwassen vlo is bloed uit een gastheer de enige voedingsbron. De eitjes en larven leven van het afval van een volwassen vlo. Vlooien hebben ook nooit een leven lang een vaste gastheer. En ze kunnen ruime tijd zonder bloed overleven.
Vlooien leven meestal niet op mensen, maar mensen kunnen wel gebeten worden.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zit 95% van de vlooien in de omgeving en slechts 5% op je huisdier. Dit komt omdat de vlooien hun leven niet op dieren doorbrengen; ze voeden er zich alleen maar. Nadat ze genoeg bloed hebben gedronken, verdwijnen ze opnieuw naar een kalmere omgeving. De bijtende volwassen vlooien maken trouwens slechts 5% van de totale vlooienbevolking uit. De rest bestaat uit 50% eitjes, 35% larven en 10% poppen.

Om helemaal van deze insecten verlost te geraken is er een goed begrip van de vlooiencyclus nodig, evenals van de kenmerken van elk stadium van deze cyclus. De vlooiencyclus is het proces dat de vlo doormaakt van eitje tot volwassen vlo. Hoe lang deze vlooiencyclus in beslag neemt is afhankelijk van factoren zoals de temperatuur, de vochtigheidsgraad en de voedselbron. Meestal gaat het over een periode van twee weken tot acht maanden. Een gebrek aan kennis in verband met de vlooiencyclus van vlooien zorgt ervoor dat je bepaalde aspecten van de vlooienbestrijding over het hoofd ziet en dat de vlooien snel terugkomen.

Deze volwassen vlooien zijn verplicht om op huisdieren te leven, want zonder de toevoer van vers bloed zullen ze binnen de kortste keren sterven. Vooral vrouwelijke vlooien kunnen maar weinig tijd zonder nieuw bloed doorbrengen. Dit komt omdat hun lichaam gericht is op reproductie en daarom meer energie nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlooien kunnen ook jaren in een soort van winterslaap verkeren totdat er een geschikte gastheer voorbijkomt.
Dus in dit geval kan het nog jaren duren voordat ze dood gaan bij een gebrek aan bloed.