Hoe verzorg ik een bonsai boompje?

Ik heb onlangs van vrienden een bonsai boompje gekregen, maar ik heb begrepen dat ze nogal wat aandacht vragen. Hoe kan ik zo'n boompje het best verzorgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (4)

Bewateren op gevoel, niet bijvoorbeeld om de X aantal dagen. Bemesten moet regelmatig omdat ze vaak in kleine potten en schalen gehouden worden. (zie verder onderstaande bron)
Wij hebben bij ons ook een Bonsai boompje gehad, maar heeft het helaas niet lang vol gehouden door onwetendheid. Ik hoop dat het bij jou wel goed gaat! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het beste is als voeding superthrive en dan in een hele fijne sproeier water geven in het najaar even uit de pot halen goed kijken wat voor grond erin zit dan de wortels als ze de hele pot vullen inkorten en terug in de pot doen
dit is verkorte en simpele versie van verzorging zoals ik die geleerd heb veel
geluk met je boompje!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel Bonsai een meer delicate behandeling nodig hebben dan de gemiddelde kamerplant is het zeker niet zo dat de verzorging erg lastig is. Door juiste bewatering, bemesting en plaatsing voorkom je problemen.

Bonsai bewatering. Hoe vaak een Bonsai moet worden bewaterd hangt af van allerlei factoren, waaronder de boomsoort, grootte en het lokale klimaat (binnen/buiten). Bewater je Bonsai niet elke dag, ook niet elke twee dagen, maar beoordeel van dag tot dag of bewatering op dat moment nodig is door de grond te voelen; deze moet licht vochtig zijn, maar zeker niet nat! Ook van groot belang is om grondig te bewateren, zodat het water de gehele wortelkluit bereikt en niet simpelweg langs de zijkanten van de pot wegspoelt.
Bemesting. Bonsai worden per definitie in kleine potjes geplant, met weinig ruimte voor aarde. Regelmatige bemesting is dan ook van groot belang. Het gebruik van 'Bonsai mest' is handig, al is elke andere mest met gelijkwaardige NPK samenstelling ook prima (gebruik in dit geval kleinere hoeveelheden dan voor normale kamerplanten). Volg gerust de instructies van de aangeschafte mest qua regelmaat en timing.
Geschikte standplaats vinden. De locatie waar een Bonsai het best gedijt hangt volledig af van de boomsoort. Binnen Bonsai (vaak subtropische planten) hebben een redelijk hoge, constante temperatuur nodig en veel licht. Buiten Bonsai gedijen binnen veel minder goed en moeten (ook in de winter, wel extra beschermd) buiten worden geplaatst. In het onderdeel 'geschikte boomsoorten' wordt de beste standplaats voor veelgebruikte Bonsai-boomsoorten beschreven.
fremar
11 jaar geleden
Verzorging bonsai.

Er zijn bonsais voor binnen en buiten. Het verschil ligt voor de hand: binnenbonsais zijn tropische of subtropische soorten die onze winters niet kunnen overleven. U kunt deze planten in de winter als kamerplant gebruiken en in de zomer eventueel buiten zetten. Buitenbonsais zijn wel winterhard en hoeven dus niet binnen worden gezet. Informeer bij aanschaf met welke soort U te maken heeft.

De buitenbonsai
De bonsais die buiten kunnen staan, willen een beschutte, zonnige plek (niet de hele dag in de felle zon; anders afschermen). Vriest het harder dan 5 graden dan moeten ze, omdat ze in een pot wat kwetsbaarder zijn, worden beschermd. U kunt ze inpakken met isolerend materiaal zoals noppenfolie of stro.

De binnenbonsai
Zet de bonsai die U als kamerplant gebruikt op een lichte plek. Bij voorkeur voor een raam op het oosten of westen en niet in de volle zon.

Water geven
Alle bonsais hebben veel water nodig, want de grond in de pot of schaal droogt vrij snel uit. Zorg daarom dat de grond steeds vochtig blijft en geef eens per week een dompelbad.

Bladverliezende binnenbonsai
Bladverliezende planten hebben een rustperiode nodig waarin ze hun blad afstoten. Zet ze in die periode op een koele, vorstvrije plek en geef weinig water. Als het blad weer verschijnt, laat U de plant langzaam aan warmere omstandigheden wennen. Te veel warmte ineens geeft te snelle groei.

Voeding en verpotten
Een bonsai groeit in zo weinig aarde dat extra voeding noodzakelijk is. Geef speciale bonsaivoeding volgens de aanwijzing op de verpakking. Bladhoudende binnenbonsai het hele jaar door, bladverliezende binnen- en buitenbonsai vanaf het voorjaar tot en met het najaar.
Kleine boompjes worden eens in de twee jaar en grotere eens in de drie of vier jaar verpot. Gebruik hiervoor altijd speciale bonsaigrond. Haal de plant met kluit en al uit de schal door hem van onderen bij het gaatje los te maken. Haal dan voorzichtig ongeveer de helft van de grond rond de wortels weg. Voor het terugsnoeien van de wortels kunt U het beste een speciaal bonsaiboek raadplegen, want per soort is de behandeling verschillend. Zet daarna de kluit weer in de schaal met verse bonsaigrond en geef flink water.

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.lifeandgarden.com/groentips/182/242/Groentips/Verzorging-bonsai.html