wij hebben een huurhuis met een vreselijk slecht onderhouden badkamer. Moet de verhuurder betalen vor de kosten?

er groeit schimmel op het plafond en de tegels zijn lelijk met allemaal kalkaanslag tussen de tegels.

een rijtjeshuis in amstelveen

Toegevoegd na 1 minuut:
we zitten er wel al 4 jaar in maar vanf het begin was het al zo slecht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Antwoorden (5)

Natuurlijk is de verhuurder verantwoordelijk voor de staat van zijn eigendom. Tenzij hij een fout van de huurder kan bewijzen. Bv tekort aan onderhoud en schoonmaken.
Stuur hem een aangetekend schrijven.
Neem niet het recht in eigen handen door je huur niet te betalen.
Vraag desnoods de rechter toestemming om het op zijn kosten te mogen herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 4 jaar erin gezeten te hebben zal de wooncoöperatie waarschijnlijk zeggen dat de schimmel en kalk te wijten is aan slecht onderhoud. Je had dus beter aan het begin aan de bel kunnen trekken.

Ik kan natuurlijk niet zien hoe erg het eruit ziet, maar er zijn hele goeie schimmel- en kalkverwijderaars. Ik wil geen reclame maken maar 'HG schimmelverwijderaar' is een goede bijvoorbeeld.

Je kan eerst de wooncoöperatie aanschrijven want niet geschoten is altijd mis.

Ik wens je heel veel succes hiermee,
11 jaar geleden
Schimmel is altijd het gevolg van een vochtprobleem en dat is een probleem voor de eigenaar.
U kan hem daar best eens over aanspreken en als dat niet helpt een aangetekende brief voor schrijven.
Zo heeft u een grondvest om later evt niet verantwoordelijk gesteld te kunnen worden voor de schade.
Dat kalk probleem had u eigelijk al lang zelf kunnen oplossen, er bestaan voldoende producten daartegen, bv Antikal of Viakal.
Inspuiten een beetje laten inweken en afspoelen, meer is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de verhuurder vragen om eens een inspectie te komen doen naar de oorzaak van de schimmel. Is er voldoende ventilatie of moet er een rooster in de deur gemaakt worden om de ventilatie te verbeteren. Lelijke tegels zijn geen punt om een badkamer te gaan vervangen. Als de badkamer lek is of de de tegels zijn kapot dan kan de verhuurder de badkamer vervangen.
De kosten voor het verhelpen van ventilatie problemen of het verhelpen van lekkages in de badkamer komen voor kosten van de verhuurder. De kosten voor het schoonhouden, schimmelvrij en kalkvrij komen voor kosten van huurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de verhuurder is verplicht om een woning goed te onderhouden, net zoals de huurder verplicht is huur te betalen.

allereerst lijkt mij dat je de verhuurder belt en meldt dat er schimmel op het plafond zit (als je doucht moet het raam open of de ventilatie aan!), dat er kalkaanslag op/tussen de tegels zit, ja dat zal je zelf moeten schoonmaken, dat is niet onderhoud, maar poetswerk.
eigenlijk had je dit al direct in het begin moeten aankaarten.

Toegevoegd na 8 minuten:
denk niet : ik betaal geen huur tot het opgelost is, niet verstandig, altijd (het grootste deel) van je huur betalen.
als je er niet uitkomt met de verhuurder/woningstichting bestaat er zoiets als de huurcommissie.
deze kan helpen met problemen, zie onderstaande informatie uit bron:

Wanneer schakel ik de Huurcommissie in?
>>>Heeft u een verschil van mening (geschil) met uw verhuurder over de huurprijs, achterstallig onderhoud of de servicekosten? Dan kunt u de Huurcommissie vragen hierover een uitspraak te doen. Belangrijk is wel dat u een geschil met uw verhuurder eerst samen met hem probeert op te lossen. Lukt dat niet, dan kunt u de Huurcommissie inschakelen.

Onderhoud
>>>Het groot onderhoud van uw huurwoning is de verantwoordelijkheid van uw verhuurder. Lekkage bijvoorbeeld of gebrekkige ventilatie moet uw verhuurder verhelpen. Zelf doet u de kleine dagelijkse reparaties. Houdt uw verhuurder zich niet aan de regels? Dan kan dat een reden zijn voor tijdelijke huurverlaging. Hiervoor kunt u de Huurcommissie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Wat de huurder ook kan doen als de verhuurder niet mee wil werken,is bouw en woningtoezicht bellen.
Dan komt er iemand kijken en die beslist of de verhuurder dit op moet knappen,mocht dit zo zijn,dan neemt bouw en woningtoezicht contact op met de verhuurder en is de verhuurder verplicht om hetgene te doen waartoe bouw en woningtoezicht opdracht voor heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken bouw- en woningtoezicht wel, maar het lijkt dan een andere vorm van huurcommissie, zij lijken hetzelfde werk te doen, elkaar te overlappen misschien ? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt wel en beetje op hetzelfde neer,alleen kost bouw en woningtoezicht geen geld en de huurcommissie wel tenzij de klacht terecht is en de huurder in het gelijk wordt gesteld. Ik heb het hier met mijn badkamer gehad,ook vol met schimmel en tegels uit het jaar nul waar de stukken vanaf waren en het cement op vele plaatsen er tussen uit ondanks dat er voldoende gelucht werd.
Ook hier gaf de verhuurder niet thuis dus daarom B & W ingeschakeld en toen moest de verhuurder wel.