Waarom zijn er overal steeds vaker diepspoel toiletten?

Ik hoor hier helemaal nooit iemand over. Maar een diepspoel toilet is verschrikkelijk. Bij een diepspoel toilet komt je ontlasting direct in het water. Bij een vlakspoel toilet komt het eerst in een plateau te liggen. Ik zit liever een uur in iemands stank dan dat ik een druppel water uit het toilet tegen mijn gat krijg. Is er nog een andere reden om een diepspoel toilet te nemen (behalve luchtjes) die ik over het hoofd zie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
7.1K

Het beste antwoord

Ik ben het helemaal eens met je pleidooi voor het behoud van die "ouderwetse" toiletpotten! Toch kan ik nog wel een paar aanvullende argumenten bedenken waarom die nieuwe toiletpotten zo in trek zijn. Inderdaad: het voorkomt (voor een deel) het stankprobleem. Maar ook zorgt het ervoor dat je niet steeds naar je eigen faeces hoeft te kijken. Daarnaast vinden veel mensen het irritant dat ze het plateau waarop de bruine smurrie landt, steeds schoon moeten maken. Als je etensresten meteen in het water glijden, heb je doorgaans minder last van remsporen. Ook het feit dat er, door het hoogteverschil, nog weleens waterspetters op de bril komen bij het doortrekken, is een bron van ergernis bij de "oude pot". Een ander argument is dat het spoelwater in de plateaupot eerst naar voren wordt gestuwd, en daarna pas naar onderen verdwijnt. Dat vermindert de stuwkracht, waardoor er sneller verstopping van de afvoer kan ontstaan.

Maar ondanks al die argumenten ben ik het helemaal met je eens: de plateaupot moet blijven! Dus mocht je overwegen om een online petitie voor het behoud van het vlakspoel toilet te organiseren, dan kun je op mijn steun rekenen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Remsporen voorkom je heel eenvoudig. Voordat je plaatsneemt, scheur je twee velletjes WC-papier af - ik bedoel dus één keer scheuren waarbij je een "lapje" van twee aan elkaar zittende velletjes in je hand hebt. Dat doe je twee keer, zodat je twee setjes van elk twee velletjes hebt. Die twee setjes leg je naast elkaar op de "schotel" van het toilet. Daar komt zometeen je ontlasting op te liggen, en bij het doorspoelen glijdt het spul met WC-papier en al de diepte in - zonder enige remsporen te veroorzaken. Over de voordelen van het schotelmodel toiletpot hoef je alleen maar een darmspecialist te raadplegen. Veel darmproblemen zijn het eerste merkbaar aan kleur of vorm van de ontlasting. Bij een diepspoeler zie je je eigen ontlasting niet. Ziektes worden daardoor veel later ontdekt dan vroeger. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de diepspoeler de sterfte aan darmkanker vergroot, doordat we die vorm van kanker nu te laat ontdekken.
Pieter2011
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk! Artsen zijn vaak tegenstander van die moderne potten, omdat je niet even een blik kan werpen op je dagelijkse restproducten. En jouw truc met het wc-papier pas ik ook dagelijks toe. Scheelt een "hoop" schoonmaakwerk!
Pieter2011
11 jaar geleden
Als je bij zo'n plateaupot geen last hebt van opstuivend water, dan hebben jouw bolussen kennelijk de ideale (=compacte) samenstelling. Bij minder ideale omstandigheden kunnen er nog weleens wat druppels over de rand vliegen. Maar als bij jou op kantoor zelfs de bril nat wordt... dát is wel heftig! Het is mij één keer overkomen dat mijn bril nat werd, maar toen had ik mijn lenzen niet in ;)

Andere antwoorden (1)

bij een diepspoeltoilet kom de ontlasting niet altijd met een plons in het water maar glijd lans de schuine voorkant erin en valt in het water waardoor idd daad luchtjes minder kans hebben nog een voordeel is dat remsporen bijna niet meer voorkomen , en om te voor komen dat je nat spettert kan je na het productie gat gereinigd te hebben gewoon gaan staan en dan doortekken en kijken of het product wegspoelt , zo niet resevoir weer vol laten lopen en opnieuw een poging wagen suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
lol @ Productiegat en product
Cryofiel
11 jaar geleden
Die spetter tegen je kont krijg je juist direct na het productieproces. Niet pas tijdens het spoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al met al is dit weer een vraag met een luchtje :-)