mag je je eigen huis verhuren aan studenten?

Ik weet dat je je huis mag verhuren met toestemming van de hypotheekverstrekker. Maar zijn er ook regels voor aan wie je mag verhuren? Gaat om een rijtjeshuis met 2 slaapkamers en een zolder, komen nu 4 studenten in.

Ik dacht dat er regels waren omtrent het aantal studentenhuizen in een stad/straat maar ik weet het niet zeker. En zo nee, mag je dan van je eengezinswoning zonder meer een studentenhuis maken?

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat niet om mijn huis maar om dat van de buren wat ze niet verkocht krijgen (sinds 2/12). Het zou volgens hun tijdelijk zijn. Ik vrees een blijvend studentenhuis en in ieder geval een lawaaizomer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Antwoorden (2)

Je mag van je huis wel een studentenhuis maken als je hypotheekverstrekker je akkoord geeft. De vraag is of je die toestemming krijgt, want bewoning door studenten wil nog wel eens waardeverminderend werken.

Houd er verder rekening mee dat de studenten net als elke huurder, huurbescherming hebben. Dus mocht je denken dat het een goede tijdelijke oplossing is terwijl je je huis probeert te verkopen: nee. Als je dat wil, moet je een leegstandsverklaring vragen bij de gemeente. Dan mag je je huis tijdelijk verhuren en krijgen de huurders een contract waar in staat dat ze verkoop niet in de weg mogen staan.

Verder moet je huis aan bepaalde eisen voldoen m.b.t. brandveiligheid. Zie onderstaande link.

En je moet het inkomen uit verhuur opgeven aan de belasting.

De verhuurprijs van de kamers kun je het beste bepalen aan de hand van het puntensysteem.

En houd er rekening mee dat je je buren niet blij gaat maken, of maak hele goede afspraken met je studenten over overlast. Maar het blijven natuurlijk jongeren in de bloei van hun leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, de buurvrouw! Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen, wat je wel kunt proberen is om meteen een soort band met die studenten te creëren door ze welkom te heten. Als ze jou kennen en weten dat je de kwaadste niet bent, is het een stuk lastiger om te doen alsof je niet bestaat. Ik heb zelf in een studentenhuis gewoond (als eigenaar-medestudent) en heb er altijd voor gezorgd dat de band met de buren zo goed mogelijk bleef. Het is ook wel een beetje leven en laten leven natuurlijk. En niet alle studenten zijn feestbeesten.
fisbel
11 jaar geleden
Of de huuropbrengsten opgegeven moeten worden als inkomsten Box 1 is nog maar de vraag. Hir is toch geen sprake van commerciele verhuur? Als de woning te koop staat is er sowieso geen sprake van huuropbrengsten die belast zijn. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/aangifte_inkomstenbelasting_2011/wonen_2011/inkomsten_uit_eigen_woning/tijdelijke_verhuur_eigen_woning
http://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/Dossier-tijdelijke-verhuur/recessie-fiscale-gevolgen-tijdelijke-verhuur/
als je wilt mag je natuurlijk je eigen huis verhuren, als je volledig eigenaar bent... dus moet de bank ook akkoord gaan.
voorzover mij bekend zijn er geen specifieke studentenhuizen-regels, maar gaat het er natuurlijk wel om of er overlast, zoals teveel geluid, veroorzaakt zal worden.
daar zijn zeker regels voor, maar die gelden voor iedereen. en een studentenhuis in een wijk met gezinnen, de vraag is of dat verstandig en buur- en buurtvriendelijk is, maar daar gaat het nu niet om, ideaal is het zéker niet...

Toegevoegd na 2 minuten:
als het plan is het huis voor een paar jaar te verhuren, kan je nog op je neus kijken, als je er zelf in wil gaan wonen: huurbescherming...
dat kan dan een groot probleem zijn, bedenk dat goed.

Toegevoegd na 5 minuten:
ook moet je je realiseren dat de tijden dat studenten wakker/op zijn en leven anders liggen dan van niet-studenten, dus dat kan ook een probleempje met zich mee brengen.
en bbq/feesten in de tuin, lang leve de lol...
ik ben blij dat ik er niet naast woon !