Kan ik mijn avocadoplant snoeien/toppen?

Ik heb zo'n driekwart jaar terug en avocadopit laten ontkiemen en nu is het een spriet van 22cm. Er hebben al verschillende keren blaadjes aan gezeten, maar die vallen er na verloop van tijd van af. Wel zitten er dan steeds nieuwe blaadjes aan. De blaadjes lijke wel steeds sneller uit te drogen en er af te vallen...

Nou mijn vraag;
Hoort het dat het alleen een lange spriet is waar af en toe blaadjes bovenin komen?
moet/kan ik deze spriet snoeien?
Heeft dit een voordelig effect?
Waar op deze 22cm spriet moet ik hem dan afknippen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5K

Het beste antwoord

Een jonge avocadoplant, heeft grote groene bladeren.
Die plant op je foto is nog net niet dood, dus doe je het verkeerd.
De kop er uit halen, doe je pas als de plant minstens een meter is.
Geef je wel op tijd mest?
Of geef je nooit mest, daar lijkt het op.
Staat hij in de winter op een veel te warme plaats die ook zeer droog is? Daar lijkt het ook op.
Zou de plant uit de pot halen, nieuwe potgrond nemen, hem daarin planten, pot op een schotel zetten, daarin water geven, nooit te veel of te weinig en liefst regenwater.
en 1 of 2 keer per maand voedsel geven, ligt er aan welke mest.
Maar als ik je sprietje zie, zou ik met een nieuwe pit maar opnieuw beginnen.
Want het kan wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
juist ed, +
en ze zijn zo makkelijk op te kweken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een jonge plant die normaal hard groeit, heeft veel voeding nodig, zoniet, dan laat hij al zijn blad vallen, kan het niet onderhouden zeg maar.
Geef hem vloeibare mest voor kamer en balkonplanten, liefst organisch, te koop in ieder tuincentrum.