Mijn huisbaas rekent mij 700 euro terwijl in het huurcontract een maximum van 536,39 staat. Kan dit zomaar?

Twee maanden terug heb ik een woning gehuurd via een collega van mijn vriendin. Zij wilde uit haar woning die verkocht wordt, ik huur dan ook via de leegstandswet. Eerst zei ze dat de huur 650 euro betrof, maar ik betaal nu ook extra voor niet werkend internet. Ik vond het wat typisch dat ik een deel van die huur op een anderen rekening diende te worden betaald. de huisbazin zei mij omdat het anders geen zin had om haar huis te verhuren. En dat het zomaar moest, ik heb het dus wel gedaan. Nu wil ze echter terug in de woning en komt mij op geen enkele manier tegemoet. En dat terwijl ik haar wel tegemoet ben gekomen door meer te betalen dan in het contract wettelijk mocht. Kan ik dit geld bijvoorbeeld dan terug vorderen ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Als er verder geen bijzonderheden op dat contract staan vermeld, mogen ze niet meer geld vragen dan het aangegeven maximum bedrag. Kijk op internet naar rechtsbijstandbureau bij jou in de buurt en maak daar een afspraak om vervolgens samen met een medewerker daarvan naar je zaak te kijken. Zij/hij kan je precies zeggen wat je rechten en plichten zijn en deze zijn het eerste uur gratis. (in mijn regio dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er in het huurcontract een huurprijs staat van 536,39 dan ben je echt niet verplicht om meer te betalen of er moet nog iets bij staan vermeld over bijkomende kosten.

Ik ben ook benieuwd of er in het huurcontract een termijn is afgesproken hoe lang je er mag blijven wonen.
Staat er bijvoorbeeld 1 of 2 jaar in,dan kan zij jou er echt niet zomaar uitzetten,ze zal dan geduld moeten hebben tot die periode voorbij is om er zelf weer te gaan wonen of er moet in staan dat je bij verkoop de woning dient te verlaten,maar daar staat meen ik ook op opzegtermijn voor van een aantal maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je huurt volgens de Leegstandwet heb je minder huurbescherming dan als je normaal huurt. De huur duurt minimaal zes maanden en de opzegtermijn voor de verhuurder is drie maanden, maar de huur eindigt ook als de leegstandvergunning afloopt.
Teveel betaalde huur kunt u zeker proberen terug te krijgen. Maar misschien staat er iets over in het huurcontract: dat de kale huur 650 euro is en er nog andere vergoedingen bovenop komen. In dat geval moet u wel betalen. Voor internet die het niet doet hoef je niet te betalen.
Het klinkt overigens een beetje alsof de huur boven de 650 zwart is. Het gaat immers naar een andere rekening.