Kan ik een slot van een oud geldkistje laten openen zonder het kapot te maken?

Ik heb een oud geldkistje uit de 19e eeuw dat ik van mijn grootmoeder heb geerfd. Ik ben hiervan echter de sleutel van kwijt geraakt. Het is een gewoon slot en geen contactslot (natuurlijk omdat dat toen nog niet bestond) maar het slot zit zodanig ingewikkeld in elkaar dat de aloude truc met een omgebogen paperclip niet werkt. Ik zou graag dit kistje kunnen openen zonder gebruik te maken van een breekijzer. Idealiter zou ik een nieuwe sleutel willen laten maken. Zijn een of beide dingen mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
15.1K

Het beste antwoord

Ik zou er zeker niet zelf aan gaan knoeien. Maar als je naar een slotenspecialist gaat ( niet een die sleutels maakt) die hebben vaak lopers en krijgen nagenoeg elk slotje open. Om een sleuteltje daarvoor te laten maken kunnen zij je vast ook advies voor geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit zijn zeer eenvoudige sloten en makkelijk te openen.
Een niet te dikke nagel (diameter 2mm) haaks plooien dat u zo een lipje krijgt van +/- 1/2 cm. Nu maar peuteren en proberen draaien.
Een paperclip is meestal te licht en plooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn advies is neem hem mee naar een slotenmaker in de buurt.