Hoe vermijd je muizen in je slaapkamer?

Hoe zorg je ervoor dat ze niets te zoeken hebben daar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
21.3K

Het beste antwoord

Muizen zijn redelijk voorspelbare dieren. Ze lopen graag dezelfde paadjes en nestelen zich in warme zachte holletjes. Muizen zijn goede klimmers en kunnen zich gemakkelijk boven het plafond verstoppen. Ze houden van rustige plekjes.

Muizen alleen van je slaapkamer afhouden is lastig als je niets doet aan de toegankelijkheid voor muizen in de rest van het huis.

Muizen voorkomen doe je door horren voor je ramen te plaatsen, geen klimplanten tegen de gevel te hebben, dak isoleren en elk gat dicht stoppen, muizen kunnen door gaatjes van 1cm groot, als hun kop er door past, zijn ze binnen. Alle voedingswaren in blik of kunststof bewaren. Als je huisdieren hebt berg dan al het voer, maar ook hooi, zaagsel en stro op in kunststof bakken en blikken. Stofzuig elke dag en verplaats daarbij veel dingen, muizen houden er niet van als de boel verplaatst is en steeds anders ruikt.Zorg dat het in je kasten ruikt naar mensen, maak de kasten regelmatig goed schoon met een sterk ruikend schoonmaakmiddel bij voorkeur met een eucalyptusgeur. Muizen laten zich zelden zien als er veel activiteiten zijn, ze komen alleen als het heel rustig is ('s nachts als je slaapt en overdag als je weg bent). Zorg er dus voor dat je regelmatig actief bent.

Het belangrijkste bij een bestaand muizenprobleem is de verdelging, voorkomen dat ze op de slaapkamer komen is dan als mosterd na de maaltijd. Op plaatsen waar nauwelijks mensen en huisdieren komen kartonnen lokhuisjes met muizengif plaatsen tegen de muren. Op plaatsen waar wel mensen komen kun je klemmen plaatsen op plekken waar je huisdieren niet bij kunnen. Plaats achter apparatuur als koelkast, vriezer, computer, tv, wasmachine en wasdroger kartonnen lokhuisjes met muizengif. Lokaliseer de nesten van de muizen en vernietig deze, maak het goed schoon met een chloorsopje.

Een muizenprobleem heb je niet alleen op een slaapkamer. Ze komen, ook al zie je ze niet, echt overal. Goed schoonmaken en alles in kunststof bakken en blikken opruimen is het belangrijkste. Als je niet van het muizenprobleem afkomt moet je de gemeente bellen en een verdelgingsbedrijf laten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nooit eten in je slaapkamer, zodat er geen kruimels achterblijven...

Toegevoegd na 3 minuten:
Geen vogels en andere huisdieren in je slaapkamer voeren. Muizen zijn bijvoorbeeld ook gek op vogelvoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat op je kamer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals boven al genoemd, laat niets eetbaars rondslingeren.

Kijk ook hoe ze binnen kunnen komen, een muis heeft maar een gaatje van 1 CM nodig, kijk ook naar de ruimte onder de deur, plaats eventueel een tochtstrip.