Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wij hebben een houten vaste trap naar zolder. Sinds deze geplaatst is, kraakt hij verschrikkelijk. Heeft iemand tips om het kraken te stoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Op de site van Karwei staat een stappenplan hoe je de trap kunt verstevigen met latten zodat hij niet meer kraakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tip van vdijken is perfect toe te passen maar een hele klus.
Ik zou eerst eens proberen om alle voegen met Pattex te verlijmen. Zij hebben nu een "Pattex easykit" waardoor u zeer goed kan doseren en perfect in de naden kunt aanbrengen.
Indien mogelijk en bereikbaar ook de onderkant en om alles netjes te houden eerst de onderkant want het zou kunnen dat dit reeds volstaat. Zie link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oplossing die niet helemaal voor de hand ligt, maar ik heb het eens meegemaakt dat iemand een houten vloer had die heel erg kraakte. Deze heeft wat WD40 tussen de verbindingen gespoten, en het kraken is inmiddels al 2 jaar weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat een oplossing zoals alex028 noemt werkt. De WD40 zal als een soort smeermiddel werken.

Ik weet dat ze vroeger schapenvet gebruikten om te zorgen dat houten bedden niet kraakten, ook door het er als een soort smeermiddel tussen te doen.

De schapenvet-tip kwam van een klassieke schepen-fanaat. Schapenvet werd voordat er staal bestond in ijzeren schepen en houten kooien/bedden gesmeerd.

Ik zou het schapenvet lekker aan de schapen laten en voor een moderne variant gaan, zoals WD40.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan van alles doen maar begin met goed vastzetten van de treden, je kan met bruislijm dat al aardig weg krijgen, is het een open trap of zitten er "plankjes" achter de treden? kijk je er doorheen dus. Zo ja dan heb je met het vastzetten al een groot gedeelte opgelost, anders die plankjes aan de achterkant extra vastzetten met spijkers en ook verlijmen. Kijk ook even of de trap zelf goed vast zit aan de vloer en aan de muur, als daar ook ruimte en speling tussen zit zal de trap ook kraken. Ik wil wel even vermelden dat een trap moet uitwerken, een nieuwe trap in een bestaand huis moet nog drogen en gaan staan naar de bestaande vloer ed. en zal altijd wel even werken, dat word wel minder met de tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding