Geiser werkt niet meer, hoe komt dit?

We douchen met onze keukengeiser, wat ook onze warmwater tappunt is. Probleem is als volgt:
Voorheen ging het zo als je warmwater pakte:
-eerst hard gesis
-vlammen springen aan
-gesis wordt zachter en warm water kont uit de kraan

Nu bij het warm water pakken begint hij te sissen als een gek maar komt geen grote vlam. Ook niet wanneer ik een lange lucifer diep in de geiser hou...
Ook tijdens het douchen sist hij alleen maar geen grote vlam..

Als ik herhaaldelijk warmwater aan/uit zet, springen de vlammen soms ineens aan, maar blijft hard sissen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Antwoorden (2)

Er funktioneert duidelijk iets niet in die geiser,maar aangezien er grote kans op brand of ontploffing is, lijkt het me het beste een vakmann er bij te halen.
Als het een huurgeiser is, dan je energiemaatschappij,in het andere geval een loodgieter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar de kleur van je waakvlam.
Is die nog blauw of is die oranje ?
Als die oranje is, dan zit er te veel vuil in de geiser.

Een eerste klus die je met enige regelmaat met een geiser zou moeten doen, is jaarlijks schoonmaken van de branders en het bimetaal.

Het enige dat daarvoor nodig is is:
- geiser uit doen, ook de waakvlam dus.
- kap er af halen.
- kleine borstel nemen en rond bimetaal poetsen. Let op dat je het bimetaal niet verbuigt. Als het goed is vliegt 't stof in het rond. Blazen om de losse rommel weg te krijgen. bv met bus lucht, zoals om camera lenzen schoon te maken.
- met grotere borstel de branders langs poetsen.
- ook hier de losse rommel wegblazen, maar zuigen kan ook, met stofzuiger.
- kap er weer op zetten.
- waakvlam aan doen; de geiser zal nu eerst een minuut ongeveer oranje branden; hij verbrand nu de laatste resten stof.
- daarna zal die weer blauw branden en is ie goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hopelijk is daarmee je probleem opgelost. Zo niet dan zul je er een vakman bij moeten halen.