Wat is de functie van deze stangen waar de koe, om te vreten, zijn kop doorsteekt in een koeienstal? (zie afbeeldingen)

Gisteren een bezoek gebracht aan een boerderij waar ook op grote schaal zuivel geproduceerd wordt. Je mocht een ook een kijkje nemen in de koeienstal, waar de koeien stro konden vreten. Om dat te kunnen doen moesten ze met hun kop door een soort stangen, te zien op de afbeeldingen.

Op de eerste afbeelding de standaard positie van de stangen, als er geen koe was die zijn kop er door had gestoken. Met de kop drukten ze de in de richting van de pijl om te vreten.

Op de tweede afbeelding de positie van de stangen als de koe zijn kop er door heeft gestoken. De blauwe punt is een soort scharnier (met veer?), die, zodra de kop omhoog komt, weer terug klapt.

Wat is hier de functie van? Waarom niet alleen de ruimte zonder de bewegende stang en scharnier? Hoop dat het zo duidelijk is, had helaas geen fotocamera oid. bij me.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig getekend trouwens!

Het beste antwoord

Dat heet een voerhek. De koe kan haar (!) kop erdoor steken en zo eten van het hooi. Het eten wordt niet belemmerd, in een goed voerhek kan ze niet vast blijven zitten, en ze kunnen alleen bij hun eigen portie.
Vaak kun je een voerhek ook vastzetten, zodat een koe even niet kan eten, of vastzit om geïnsemineerd te kunnen worden.

Foto komt van http://www.natuuradviesbureau.nl/images/Koeien%20op%20stal.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan me niet anders voorstellen, dan dat het bedoeld is om de (verder loslopende) koeien toch een beetje te scheiden tijdens het eten. Als het voer vóór de koeien wordt uitgestrooid, willen ze natuurlijk allemaal gelijk met de snoet in het voer. Maar bij alle dieren die bij elkaar gehouden worden is een rangorde/pikorde, dus zo wordt waarschijnlijk voorkomen, dat de meest dominante koeien al het eten voor zichzelf opeisen door de minder dominante weg te duwen. Allemaal met een kop tussen twee stangen en alle ogen gericht op het eten voor je eigen snoet voorkomt dit.

Overigens eten koeien geen stro, hoor : stro zijn de halmen van gedorst graan, en er zitten weinig voedingsstoffen in. Ze eten hooi ( gedroogd gras), kuilgras en pellets : samengeperste korrels voer. En in Wales, waar ik als boerenknecht gewerkt heb, kregen ze ook gerolde gerst van ons eigen land. ( een soort havervlokken, maar dan van gerstekorrels)

Als je dieren op stro houdt, en je maakt een nieuw bed voor ze, zullen ze hooguit wat knabbelen aan stro. Er zit natuurlijk ook af en toe nog een halm tussen, met wat graankorrels erin. Maar het wordt niet gevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is om een koe even op zijn plek te houden en zorgen dat ze niet het eten bestemd voor een ander koe opeet. Soms hebben koeien een zender om; de computer weet dan wat de koe moet hebben aan eten. Om te zorgen dat de koe ondertussen niet wegloopt wordt de koe even "gevangen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich niet onjuist, bovenstaande antwoorden. Het is inderdaad een voerhek, met de mogelijkheid de koeien vast te zetten. Normaal kan de koe haar kop er doorsteken en weer terugtrekken, maar als de boer een stang die bovenlangs loopt een kwartslag draait klikken de koeien zich als het ware vast. Dan blijft die scharnierende stang vastzitten in verticale positie. Vervolgens kun je ze weer een voor een losmaken, of door de stang terug te draaien allemaal tegelijk. De functie is dat je op deze manier gemakkelijk een koe kunt 'vangen', bijvoorbeeld als ze medicijnen nodig heeft, of niet met de anderen mee mag naar de melkstal. Ook kan het zijn dat er een heel dominante koe in de koppel loopt, die de anderen een voor een van hun plek jaagt om te kijken of het voer daar misschien lekkerder is. Dat geeft onrust en vechtpartijen, wat je als boer niet wilt hebben natuurlijk.