zijn er led's die levenslang meegaan ? volgens bepaalde websites kunnen deze tot 25 jaar meegaan klopt dit ? Kijk maar eens op www.krsledconcept.be

Al iemand met led ervaring.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Zelf werk ik in de led branché. Het zit zo met led's: er zijn sowieso heeel veel verschillende soorten die allemaal een andere levensduur hebben. Zo gaan de dip-leds(die je vaak in fietslampen enzo ziet) veel korter mee dan de Cree-leds.

Gemiddeld kun je uitgaan van ongeveer 30.000-50.000 levensuren. Men gaat dan uit dat een lamp een X aantal uren per dag aan staat en zo berekenen ze het aantal jaren.

De meeste leveranciers geven 1-2 jaar garantie op de leds(hij geeft 5) omdat, als de led kapot gaat gebeurd dit in de eerste periode dat hij gebruikt wordt. Hierna zal hij niet zo snel kapot gaan en eigenlijk de beloofde levensduur vol maken. De 5 jaar is eigenlijk een erg mooi commercieel trucje.

Als antwoord op je vraag, nee ik durf eigenlijk met zekerheid te zeggen dat er geen leds zijn die levenslang mee gaan, en de 25 jaar die ze daar beweren zou ik ook met een korreltje zout nemen. Als je uit gaat van 10-17 jaar zit je meer in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle leds die ik ooit in hobbyprojecten heb gebruikt, en die nog in gebruik zijn, doen het nog. Wat dat betreft heb ik nog nooit een led kapot zien gaan.
Wel waren er leds uit twijfelachtige afkomst waarvan een deel het 'gewoon' niet deed.
Hier is wel steeds sprake van 'huis tuin en keuken' leds, die niet maximaal belast worden. (20-25mA terwijl ze maximaal zo'n 40-50mA mogen hebben) De moderne hoogvermogenleds hebben veel meer (warmte) te verduren, dus de kans dat die daadwerkelijk de 25 jaar halen is volgens mij minder groot.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat ze zeggen dat zo'n lamp zo lang mee gaat. Bestaat hij al zo lang dan dat hem voor zo veel jaar hebben kunnen testen? Of is het een schatting. As die lamp pas bij wijze van spreken 10 jaar op de markt is, kun je nooit met zekerheid zeggen dat hij het 25 jaar zal doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leds bestaan al heel lang. In de jaren 20 werd de eerste door een Rus uitgevonden en eind jaren 60 brak de led pas door. Met de informatie van die leds hebben ze een inschatting gemaakt. Aan de led zelf is niet veel veranderd, want een led is een halfgeleider die licht uit straalt.