Sloten én vijvers worden door mensen gegraven, echter met een ander doel. Een vijver wordt gegraven om water in op te slaan en eventueel planten en vissen in te houden. Een sloot wordt gegraven met de bedoeling om water af te voeren, of om water aan te voeren.
jc54
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een vijver is een soort ronde/ovale poel en een sloot is langwerpig en loopt meestal lang door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullend. Een sloot is ook bedoeld voorwaterbeheersing en staat altijd in verbinding met andere slotenen kanalen.
Een vijver is door mensen gemaakt en een sloot door de natuur. Ook ligt een vijver MEESTAL in een tuin en een sloot MEESTAL niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een sloot is niet echt natuurlijk ;-)
jc54
11 jaar geleden
Wat door de natuur gevormd wordt, heet al gauw een
rivier(tje).
zondag
11 jaar geleden
Of beek(je).
een sloot is een lange niet brede watering tussen twee stukken land waarop bijvoorbeeld koeien lopen, de sloot kan natuurlijk zijn maar wordt ook vaak gegraven voor de afwatering en wordt bevaren door boeren in roeiboten.

een vijver is een gegraven water in een tuin of veel groter : in den haag naast het binnenhof.
in een vijver worden vaak vissen uitgezet, zodat er gevist kan worden.
een grote vijver wordt bijvoorbeeld door zeilboten bevaren.

Toegevoegd na 24 minuten:
correctie : boeren "punteren" met een lange "stok", voor roeien is een sloot te smal !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een sloot is veel te smal om te roeien; hoogstens gaan ze punteren zoals in Giethoorn. En met een roeiboor kun je ook niks vervoeren. Ze gebruiken een polsstok om over te steken en slepen geen roeiboot op de nek mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*vdijken : dat klopt helemaal, ik vergis me, ik zag in gedachten (kon niet op de naam komen) giethoorn met grote melkbussen in de boot, 'punterend' dus !
Een sloot is vrij makkelijk te omschrijven, het is een lang en smal water, gegraven langs een weg of/ en land, bedoelt als regenwaterafvoer, van de weg en/ of het land.
Een vijver is onduidelijker.
Het is een tuinonderdeel, waterdicht gemaakt door vijverfolie, polyester, beton e.d. dus een kunstmatige waterdichte bodem.
Maar een vijver is ook een waterpartij in een park, dus gegraven en vol met grondwater.