waarom bloeit mijn blauwe regen niet?

Mijn blauwe regen staat in een pot op een zonnig balcon. Ik heb het nu voor de 3e jaar, maar het wil maar niet bloeien. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het niet kan verpotten omdat de plant vast gegroeid is aan de balconmuur.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik krijg hele goed algemen adviezen mbt tot mijn wisteria!
Maar wat ik heel graag wil weten is KAN EEN WISTERIA BLOEIEN ALS HET GEPOOT IS IN EEN POT??
Alvast mijn hartelijke dank :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/blauwe-regen-nooit-bloeit.258242

Antwoorden (2)

De Blauwe regen bloeit niet

Er zijn verschillende oorzaken waarom een blauwe regen niet (goed) bloeit
Te weinig zon
De Wisteria heeft het liefst volle zon, het minimul licht bij een uur of 6 zonlicht.
Gezaaide plant
Van gezaaide planten is het onzeker of en wanneer ze gaan bloeien. Neem bij aankoop gestekte of geënte planten. Of kies een plant waar al bloemen aanzitten.
Verkeerd gesnoeid
Ze verderop bij snoeien
Te veel mest
Overdadige mest zal leiden tot veel blad en minder bloemen, als er gemest wordt zorg voor relatief veel fosfor (het P-gehalte in de NPK aanduiding). Voorkom het gebruik van kalk, dit zal leiden tot gelig blad.
fremar
11 jaar geleden
Een Wisteria kan best in een grote pot op een balkon, maar zorg er wel voor dat dat hij niet verwildert, want de plant is in staat zelfs je ijzeren balkonhek te slopen.
De blauwe regen groeit graag in een lichte, wat humeuze en enigszins vochtige grond, op een zonnige plek (minstens 6 uur zon per dag).
Het duurt over het algemeen enkele jaren na de aanplant voordat de Wisteria gaat bloeien. Zijn de planten uit zaad opgekweekt dan bestaat een flinke kans dat ze nooit zullen bloeien. Daarom wordt blauwe regen meestal uit stek vermeerderd, of via afleggers opgekweekt.

Blauwe regen is nauwelijks gevoelig voor ziekten of plagen. Geelverkleuring van het blad wordt vaak veroorzaakt door een te kalkrijke grond. Toevoegen van humeus materiaal om de grond zuurder te maken wil dan nog wel eens helpen.
Uitblijven van de bloei kan voorkomen bij zaailingen. Ook kan het zijn dat een geënte plant te weinig zonlicht krijgt, of dat er zich geen bloeisporen gevormd hebben doordat de plant te weinig gesnoeid is. Door snoei wordt de ontwikkeling van bloeisporen gestimuleerd. Hoewel de planten eigenlijk niet bemest hoeven te worden (te veel mesten leidt tot overdadige bladontwikkeling) kan een geringe bemesting met een fosforrijke meststof de bloei bevorderen.
Amadea