Is mijn Vuurdoorn nu echt dood?

Ongeveer 5 jaar lang staat deze Vuurdoorn om mijn balkon. Ik ben bang dat de strenge vorst hem te pakken heeft gehad. Hoe weet ik zeker dat hij dood is? En hem weg kan doen? De foto is nu net gemaakt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vorig jaar zomer heeft hij ook erg geleden door continu luis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Het beste antwoord

Het lijkt er inderdaad op dat de vuurdoorn dit niet heeft overleefd. Het zijn sterke planten, maar tegen te sterke temperatuurschommelingen kunnen ze niet. Ze komen voor in het Middellandse Zeeklimaat.

Je zou eens een tak kunnen doorknippen. Je ziet dan vanzelf of het een levende tak is. Maar de vuurdoorn had al lang groene blaadjes moeten hebben. Dus zelfs als je deze helemaal terugsnoeit als er nog leven in zit zal die niet echt snel weer goed komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik heb hem net opgeruimd. :( Nog wat geknipt eerst zag wel iets groen op de barst maar meer bruin dan groen. Hij zat ook niet echt gehecht meer in zijn pot en aarde. Wortels waren ook bruin als ik die doorknipte. Staan nu verse Hedera's in :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk!

Andere antwoorden (2)

Continu luis hebben betekend dat de weerstand van de plant erg slecht is, dat kan door: te veel of te weinig water, te kleine pot, te weinig voeding e. d.
De plant zelf wordt alsmaar groter in je pot, terwijl de inhoud van de pot het zelfde blijft.
Ook de grond in de pot wordt steeds slechter en slechter, zeker als je ook nog kunstmest gebruikt.
De plant is geheel afhankelijk van de grond in de pot, dus ging het ergens vorig jaar al fout.
De extreme vorst van de afgelopen winter, heeft de rest gedaan en is de vuurdoorn nu echt dood, mogelijk dat hij ergens bij de grond nog gaat uitlopen, maar ik zou een nieuw kopen en een pot, zo groot als een cementkuip, daar gaat een kruiwagen grond in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik heb hem net opgeruimd. :( Nog wat geknipt eerst zag wel iets groen op de barst maar meer bruin dan groen. Hij zat ook niet echt gehecht meer in zijn pot en aarde. Wortels waren ook bruin als ik die doorknipte. Staan nu verse Hedera's in :)
Mijn vuurdoorn groeit alweer volop. Dus als de jouwe het nu nog niet doet mag je er op rekenen dat het niet meer goedkomt.