is het legaal om een zakmes in huis te hebben na de invoering van de wapen en munitiewet 2012 per 1 mei? bron:

Een Zwitsers zakmes, is dat nu illegaal of legaal ?
Ik heb moeite met het opvatten van de regels...

Bron wetgeving:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wapens-en-munitie/welke-wapens-zijn-verboden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

In huis wel:

Een opvouwbaar zakmes van maximaal 28 centimeter (uitgevouwen) met 1 snijkant mag u in de meeste gevallen wel bij u hebben. Dit is afhankelijk van de plaats waar u het mes bij u heeft. U mag bijvoorbeeld een horecagelegenheid of voetbalstadion niet in met zo’n zakmes. Ook is het in bepaalde noodgebieden (aangewezen door de burgemeester) verboden om een zakmes bij u te hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid: in huis mag alles maar buitenshuis mag je dus niet altijd een zakmes bij je hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord en een goede link. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeg Pelle, de vraag is, waaronder valt een zakmes? is dat mogelijk een stilletto, een vlindermes, een valmes, of geen van de 3?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in huis mag alles is ook een beetje verkeerd verwoord....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen van de drie juda als het zakmes maar uitgeklapt kleiner is dan 28 cm en 1 snijkant heeft. Jay: helemaal gelijk! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juda: heb je mijn link gezien, het gekopieerde stukje staat onder die gegevens over stiletto etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel...;) ik begrijp het nu.
Groeten,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt de titel beste antwoord... ivm de goede link en de reacties.

Andere antwoorden (1)

Tuurlijk mag je Zwitsers zakmes in huis hebben, staat niet in het lijstje: verboden wapens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is een Zwitsers zakmes geen valmes, stilletto of vlindermes?
Dat is mij in deze wetgeving erg onduidelijk.