Hoe kan ik van de spanning op mijn (douche) Thermostaat af? (zie toelichting)

Er staat stroom op de thermostaat in mijn badkamer. De woningstichting heeft alles nagemeten, maar heeft niks kunnen vinden. Nu als alle stroom via de meterkast is uitgezet staat er nog steeds 0.6 volt op (kan dat?, volgens mij was het 0.6)

Als de stroom uit staat dan moet je toch 0 hebben?

Zodra de stroom er wel op staat heb ik 2.6 tot 3.0 volt. Niet te voelen volgens meneer woningstichting, toch heb ik steeds die hele vervelende tinteling als ik de thermostaat moet aanraken (alleen bij een stromende douche trouwens)

Aardlek is prima in orde en de leidingen en alles is goed.

Advies van meneer woningstichting: Ga maar douchen op badslippers.

Wat kan dit zijn en kan het geen kwaad?

Toegevoegd na 39 minuten:
De woningstichting zegt bovendien dat er altijd een bepaald aantal volt op de thermostaatkraan hoort te staan, of dat dit normaal is. Klopt dit?

Toegevoegd na 17 uur:
Wat is er getest:

- alle stopcontacten zijn gemeten
- De cv ketel is nagekeken en alle aardingen gecheckt.
- de meterkast/stoppenkast is nagecheckt en alle aardigen gecheckt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft deze vraag soms te maken na uw werkzaamheden mbt de vorige vraag? http://www.goeievraag.nl/vraag/sluit-lamp.329816
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig niet! De stroom stond al op de thermostaat. Echter de woningstichting vermoede dat het door de ventilator (wel de vorige vraag) kwam. Deze is afgekoppeld. De woningstichting beweerd dat er altijd een paar volt op de thermostaat staat, klopt dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de stroom erop en alle stekkers uit alle stopcontacten, dus ook die van de cv-ketel en/of andere warmwatervoorzieningen. Weet je wat er dan nog aan voltage opstaat?
Een voor een de stekkers er weer is en je weet misschien de boosdoener.
De ventilator kon het bijna niet zijn, want die is niet in verbinding met de waterleiding, ik gok dus op de cv-ketel of een wasmachine.
Maar de beste oplossing is die van depauwroger.

Antwoorden (2)

De stroom kan ook via de buren binnen komen, waarschijnlijk komen jullie aardverbindingen uit op een plek, als zij een apparaat met lekstroom hebben, kan jij er ook last van hebben.
De spanning loopt van de kraan via je lichaam, naar de aarde/badbodem, die waarschijnlijk ook geaard is.
Waar kan je naar kijken/checken:

_Kijk of buren hetzelfde probleem hebben.
_Zit er misschien een goed aardleiding vlak bij(meterkast) probeer een extra aardverbinding te leggen tussen je waterleiding en een "goede aarde" Als die verbinding goed is, zal daar de eventuele lekstroom langs lopen en ben je er van af.

Er hoort en mag geen spanning voelbaar zijn er is iets niet in orde, wellicht word het ineens erger(als je n.l. niet weet wat de oorzaak is, weet je ook niet of het hetzelfde blijft), dan word het zelfs gevaarlijk.

Toegevoegd na 27 seconden:
Waar tussen heb je eigenlijk gemeten?

Toegevoegd na 13 uur:
Zoals verder ook al opgemerkt, als je tussen. 2 meetpunten een aard verbinding leg, is er geen spannings verschil meer en heb je ook geen last meer.
Van overgevoeligheid is volgensmij geen sprake, laat die woningbouwman maar eens zelf onder de douche staan, dus met natte voeten op de grond en z'n lippen onder de straal. Logisch dat men op schoenen en/of droog het nie voelt, he water zorgt voor een betere geleiding.

Toegevoegd na 15 uur:
Uit een vorige vraag van je, (ventilator/lamp) heb je het over een rode draad, heb je nog dat oude type bedrading, met gevlochten isolatie eromheen? In dat geval, is zeer wel mogelijk dat de bedrading zelf doorslag(door gebrekkige isolatie) geeft. Meestal zit dit ook nog in metalen elektrischiteit pijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toegevoegd na 27 seconden:
Waar tussen heb je eigenlijk gemeten?
+
Dat is een belangrijke vraag, en daarmee komen we op het eerste gedeelte van het antwoord van depauwroger uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Hier kan u zeker zijn dat het met de aarding te maken heeft.
Vraag die mensen om uw waterleiding EN uw douchebak met een en dezelfde aarding te verbinden en uw probleem is opgelost.
Wel zit er in het gebouw nog ergens stroomverlies waardoor dit probleem ontstaat.

Of het kwaad kan is niet eenvoudig uit te leggen. De huidige toestand niet omdat het maar om een paar volt gaat. U bent blijkbaar zeer gevoelig waardoor u het voelt.
Anders kan het worden als er zich een rigoureus verlies voordoet want dan zal die spanning wel eens behoorlijk kunnen oplopen.
Ik zou die mannen van de woonstichting zeker niet gerust laten, en terloops, zijn uitleg, dat er een bepaald aantal volt op de kraan moet zitten is de grootste onzin die ik ooit hoorde en een vakman ONWAARDIG.
Zeker werk van maken het gaat om uw veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen douchebak. Ik sta op tegels. Ik ga er ook werk van maken, ik mag zelf niks doen want dan betaal ik nog geld ook. Alleen de woningstichting mag hier dergelijke klussen uitvoeren.