Mag de woningcorporatie van mijn studentenhuis besluiten dat zij ons verbieden om de gemeenschappelijke balkon te betreden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is dat vraag of jullie echt recht hebben op dat balkon, even je huurcontract er op na lezen of er specifiek iets over staat. Ik denk wel dat jullie er recht op hebben, simpelweg omdat dat altijd zo geweest is en gezegd is tijdens de bezichtiging. Dit zou je kunnen bespreken op een inloopspreekuur van een rechtshulpbureau, in studentensteden worden die meestal gerund door rechtenstudenten. Daarnaast is waarschijnlijk een klein gedeelte van je huur voor het gebruik van dat balkon. (via het puntensysteem) Als laatste mogelijkheid kan je natuurlijk (per ongeluk) hard tegen de balkondeur vallen waardoor die weer open schiet.. Rustig doen en niemand die erachter komt.

Ik zou eerst de reden willen weten waarom het niet meer is toegestaan. Het kan zijn dat buren geklaagd hebben over geluidsoverlast. Studenten kunnen soms erg vrolijk zijn. Het kan ook zijn dat het balkon niet degelijk genoeg is om 20 studenten en 21 bierkratten te houden zonder af te breken. Vragen staat vrij en van vragen wordt je wijs. Toegevoegd na 3 uur: Ik denk dat de woningcorporatie dus wel de deuren mag afsluiten als daar van hogerhand een dwingende vraag of eis is geweest.

Dat zal afhangen van een aantal zaken. Vaak is bij studentenwoningen het balkon onderdeel van de brandveiligheid en wordt deze door de brandweer als een ontsnaproute gezien. Daarbij is toegang tot een balkon ook iets dat in de huurprijs wordt doorberekend. Je verhuurder is overigens wel verantwoordelijk voor verstoring van het rustig woongenot van omwonenden door hun huurders. Als die klagen dat zijn ze verplicht te zorgen dat die overlast ophoud. Dus ik zou in de eerste plaats je huisgenoten er op aanspreken want als je verhuurder deze maatregel terug moet draaien dan zullen ze iets anders moeten doen om het probleem op te lossen en daar hebben ze heel vervelende middelen voor als het er op aan komt. Komt de overlast van een ander adres af (dus niet van jouw huisgenoten op jullie gemeenschappelijk adres) dan is het denk ik zeker de moeite om eens met de huurcommissie te gaan praten. Het is nl niet de bedoeling dat je als huurder het slachtoffer wordt van willekeur. Je hebt als student in die zin dezelfde bescherming als een reguliere huurder van een regulier appartement. Je kan niet zomaar de huurder de toegang tot een deel van de woning ontzeggen omdat de buren voor overlast zorgen. Voor je besluit om het probleem officieel aan te kaarten lijkt het me wel verstandig om jezelf in te dekken en je te verzekeren van alle feiten. Je bent uiteindelijk volwassen en intelligent genoeg om hoger onderwijs te volgen en daarmee zeker helemaal verantwoordelijk voor je eigen acties. Probeer eerst een dialoog aan te gaan met de verhuurder. Als die niet wil luisteren kan je altijd verder gaan. Bedenk overigens dat procedures erg lang duren dus je zal zelf snel en doortastend moeten handelen als je zo je gelijk wil halen voor je afstudeert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100