Is het mogelijk om, met de hand, van een te korte spijkerbroek een leuk spijkerrokje te maken?

ik ben geen creabea, dus graag gedetailleerde uitleg.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeievraag..

Het beste antwoord

ikheb een site gevonden die het stap voor stap uitlegt miss heb je er wat aan

Beetje uitgekeken op die ene spijkerbroek, of is hij te klein geworden, maar is hij zeker nog niet klaar voor de afvalbak ? Maak er dan een rok van! Het is super simpel. Als het je niet lukt, vraag dan even aan je moeder, je buurvrouw of een andere handig iemand om te helpen. Succes !

Stap 1: knip de pijpen af op de lengte die je je nieuwe rokje wil geven. Denk er wel aan dat er nog een zoom in moet komen, dus knip hem zeker niet te kort af.

Stap 2: Haal de hele binneste naad van de pijpen uit met een tornmesje.

Stap 3: Haal de naadjes van het kruis een stukje uit zodat je de ene kant als flapje over de ander kant kan leggen.

Stap 4: Speld het lapje van de voorkant vast zodat er geen hobbels meer in de voorkant zitten. Je hebt nu een groot driehoekig gat tussen en pijpen zitten en daar leg je een stuk van de afgeknipte pijp tussen en die speld je ook vast.

Stap 5: Naai nu aan de voorkant alles aan elkaar vast.

Doe stap 4 en 5 nog eens over aan de achterkant, maar pas bij de achterkant wel op dat er geen hobbel komt (dat gebeurd als de naad van het kruis niet ver genoeg hebt uitgehaald).

Stap 6: Speld de zoom aan de onderkant en stik het vast.

Tip: Pas het rokje terwijl je bezig bent om te kijken of alles wel goed zit. Pas wel op als er spelden in zitten !
..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan wel, maar is niet makkelijk om op de hand te doen, i.v.m. zware dikke stof.

Je knipt de pijpen af op een iets langere lengte als dat je het rokje wilt hebben. (ong. 5 á 10 cm langer)
Dan haal je de naden weg van de pijpen, dus torn je ze los.
Dan kun je kiezen om de punt die ontstaat te houden, of je maakt de voornaad en achternaad recht.
Hou je ze puntig dan moet je de onderste punt zo wegknippen dat hij precies past op de bovenste, en dat zoe je ook aan de achterkant. Dan sla je de naadjes zo naar binnen dat je ze blind kan naaien met kleine steekjes.

Makkelijker is het om de punten weg te halen en dan de naad van de gulp aan te houden. Dan kun je via de binnenkant de naden zo dichtnaaien.
Zomen en klaar!!

Meer vragen?? Stel ze gerust.

Gr. Carla