Wat moet ik doen over buurtkat?

Elke keer als ik de deur van mijn woning opendoe rent er ineens een dikke kater uit het niets mijn woning binnen. Hij wacht dan ergens zo op afstand en volgt mijn iedere beweging. Het is een of andere buurtkat want hij heeft een band om zijn hals en ik zie hem liggen in de tuin.

Hij is vrij stevig en naar ik, in kan schatten, goed gezond (hij krijgt te eten lijkt me).

En hij blijft zolang hij wil, maar soms begint hij ongeduldig te miauwen bij de deur totdat ik hem weer uitlaat.

Wat moet ik doen? Sowieso steeds binnenlaten? Of buiten houden? Hij is te snel en vlug om voor mij hem tegen te kunnen houden bij de ingang en hij komt ook mij onverwachts overrompelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (6)

Misschien kunt u kijken of op de band een adres of tel.ns staat. Iedere keer als poes binnenwandelt dat nr bellen. Een äanval"met de plantenspuit als hij voor de deur zit kan ook helpen, en doet verder geen schade aan het beest
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf geen last van het beest. Ik wil eerder weten of het moreel verantwoord is hem binnen te laten. Sorry voor de onduidelijkheid in het verhaal ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O en er staat geen nummer of adres.
anneliez
12 jaar geleden
Zolang u er niet echt last van hebt,geen probleem
Probeer hem te vangen. Zet een doos met voedsel klaar, en doe de doos dicht zodra hij er in zit. Vervolgens breng je hem naar het asyl.
Mensen moeten hun katten binnen houden, en zorgen dat anderen er geen last van hebben. Loslopende katten zonder naamplaatje kunnen daarom gerust aan het asyl worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jouw oplossing toch wel erg drastisch hoor. Loslopende katten....je zou er een dagtaak aan hebben die allamaal naar het asiel te brengen en zoals de vraagsteller zegt heeft hij er toch geen last van? Ik krijg er het gevoel bij dat je zelf niet erg dol bent op katten...ik ben zelf een hondenmens, heb er twee. Maar om nou die beessies van de straat te plukken en allemaal maar weg te brengen? Er zouden een hoop verdrietige baasjes/eigenaars zijn dan. Katten mogen gewoon vrij buiten leven en op af en toe een krolse kat buiten of een kattengevechtje veroorzaken die katten verder geen overlast toch?
peterjbruins
12 jaar geleden
en als hij niet word verkocht word ie afgemaakt :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belachelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel slecht antwoord,mijn kat gaat ook wel eens een paar uurtjes naar buiten en begroet veel mensen in onze buurt en loopt dan wel eens even naar binnen en dan krijgt hij een knuffel en soms een kattensnoepje oid.
Ik moet er niet aan denken dat hij een keer bij een onbekende terechtkomt die hem dan vangt en naar het asiel brengt.
Katten zijn niet zo als honden en leiden een eigen leven en sommige huiskatten gaan graag elke dag ff naar buiten en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen hun kat naar buiten laten moeten ze ook nadenken waar het beest zijn behoefte doet. Het is niet echt fijn om iedere keer in je tuin kattenuitwerpselen te vindn terwijl je geen kat hebt. Begrijp me goed, ik heb geen hekel aan katten, maar wil wel ongestoord zonder kattenpoep kunnen tuinieren.
ik zou er helemaal geen punt van maken.
je lokt het beestje niet; hij komt en gaat uit vrije wil.
als je je kat vrij rond laat lopen, dan kan het gebeuren dat hij elders gaat buurten.
voel je dus vooral niet bezwaard, en begroet het beestje vrolijk en geniet van zijn gezelschap.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen is dol op de gezelligheid van een kat.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is waar nelly, maar vs geeft al aan er geen last van te hebben.
als ze er wel last van had, dan had ik een heel ander antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mijn kat zit het grootste deel van de dag binnen maar elke dag gaat hij wel een uurtje naar buiten en dan begroet hij al onze buren heel enthousiast door naar ze toe te lopen en kopjes te geven.
Gelukkig vindt iedereen dat leuk en hij loopt bij sommige ook wel even naar binnen.
Gelukkig maakt niemand daar een probleem van en hij komt altijd snel weer naar huis.
Mijn kat heeft trouwens wel een halsbandje met daaraan ook ons adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena, ik hoop dat het halsbandje veel rek heeft ?
Veel katten hebben zichzelf al door halsbandjes opgehangen... en sinds ik dat weet : geen halsbandjes meer !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jodokus52
Ja hoor het is een rekbaar bandje dat ook niet te strak zit(je vingers kunnen er makkelijk tussen),maar nu vindt ik het wel een eng idee dat zoiets zou kunnen gebeuren..
Rieneke1
12 jaar geleden
laurena, wist je dat veel ongelukken gebeuren met bandjes die te los zitten?
met pijn en moeite moet je er twee vingers tussen kunnen steken.
ik werk nu 19 jaar bij de dierenambu.
in die tijd een paar maal meegemaakt dat een kat zich had opgehangen.
tientallen malen meegemaakt dat de kat de onderkaak onder het bandje kreeg, of een voorpoot erdoor.
dit heeft vreselijke wonden tot gevolg.
voor mijn katten een chip, geen bandje.
Ik heb het even omgedraaid voor mezelf, heb nu nog 1 kat, en stel me zo voor dat ik 'urenlang' of 'dagenlang' mijn kat niet zou zien, zou missen. Nou weet ik wel dat niet-kattenmensen onmiddellijk zullen roepen : "moet je zo'n beest maar binnenhouden !", die snappen het niet. Een kat is geen hond, totaal anders...: een hond heeft een baas en een kat heeft personeel !

Ik zou contact opnemen met buren met een hond en / of kat en vragen van wie die mooie kater is. Mensen met honden weten héél veel van de dieren uit de wijk. Mensen met katten weten veel van de katten.

Als je er achter bent, kan je daar een praatje maken en misschien doet hij het bij meer buren en is gewoon een buitenkat geworden die nog amper thuis komt...

Misschien heeft hij wel vlakbij gewoond en zijn de eigenaren verhuisd ? Dus even informeren bij Amivedi / Asiel / Dierenbescherming / briefje Supermarkt / plaatselijke wijkkrantje.

Misschien wordt hij wel door de hele buurt 'gevoed'?

Als je na al deze actie er niet achter bent gekomen, kun je nog een ding doen en dat is een interview aanvragen bij de plaatselijke 'Sufferd' en daar je verhaal doen.
Dit soort krantjes wordt goed gelezen en vooral berichten over dieren scoren hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het vervelend vindt, kun je onder het halsbandje van je buurpoes een briefje stoppen met daar op het verzoek eens even langs te komen. Zo kun je met de eigenaar afspraken maken wat je kunt doen als de kat je weer eens overrompeld en je niet zit te wachten op zijn bezoekjes. Wie weet houd je er een leuk buurcontact aan over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een vreemde kat niet binnen zou willen hebben, zou ik hem daartoe de kans ontnemen. Zet tijdelijk een hekje voor de ingang van de deur. De kat zal in zijn poging om binnen te komen ertegenaan lopen en zijn weg versperd zien. Jij stapt er gewoon overheen. Na enige malen zijn 'kop gestoten te hebben', zal hij deze actie niet herhalen. Ik denk niet dat hij zal springen. Honden met probleemoplossend vermogen doen dit wel, daarbij zou dit niet werken.
Maak je verder geen zorgen over de kat. Als hij er niet verwaarloosd uitziet, zal hij bij deze temperatuur zijn weg wel vinden.
Er zijn legio katten die vertier zoeken op het aanrecht van de buren en gewoon elders thuishoren. Dit is een bijverschijnsel van het feit dat katten vrij mogen rondlopen. Als de eigenaar zijn kat zou missen, zou er wel ergens een aanplakbiljet aan de boom hangen.
Ivana