Moeten keukenventilatieafvoeren in een flat schoongemaakt worden?

Ik meen dit laatst gezien te hebben in een onderhoudsplan. Misschien gingen zij uit van de gedachte dat afzuigkappen niet al het vet tegenhouden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van stof ... Als er een vlammetje bij komt.... Kan het over slaan naar andere appartementen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, schimmels enzo... Lijkt me ook niet fris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal vet en stof aankoeken in de kanalen. De afvoercapaciteit zal op den duur verminderen hetgeen de ventilatie natuurlijk niet ten goede komt. Moeten is misschien niet het goede woord, maar verstandig is het wel om dit periodiek te (laten) doen. Als je meerdere bewoners weet te interesseren voor schoonmaak door een professioneel bedrijf kun je ook korting krijgen op de prijs.

Het beste antwoord

Hangt er van af of dit periodiek schoonmaken in de polisvoorwaareden van de brandverzekering is opgenomen.

Als dit niet het geval is is daar geen reden voor.

Aluminium kanalen zijn vaak wat plakkerig van binnen, maar ze vervuilen niet zodanig dat ze geheel of gedeeltelijk verstoppen.

Het schoonmaken van keukenventilatie afvoeren is een l*l verhaal van iemand die zo maar iets roept.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja er komt vet in en dat kan brand veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit in uw contract staat heeft u die verplichting ten opzichte van uw verhuurder, wettelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle ventilatieroosters moeten om de zoveel tijd vervangen worden. Nou ja, niet de roosters die erin zitten maar de filters. Onze verhuurder zegt dat het minstens 1x per jaar moet en bij vaak vervuilde lucht, bv rook san 2x per jaar. Keuken is dus 2x per jaar.